Pompeje. Życie i śmierć w cieniu Wezuwiusza
Eksponaty z wykopalisk, świadectwo tragedii, która wydarzyła się 2000 lat temu w Pompejach już w Krakowie!
W Muzeum Archeologicznym w Krakowie prezentowana jest niezwykła wystawa przedstawiająca spektakularny materiał wykopaliskowy, związany z największym dramatem czasów rzymskich – tragedią w Pompejach. Po raz pierwszy w Polsce udostępnione są oryginalne eksponaty z Muzeum Archeologicznego w Neapolu. Zabytki, będące niemymi świadkami katastrofy opowiadają widzom o tajemnicach ówczesnych Pompejów i Cesarstwa Rzymskiego oraz o codziennym życiu jego mieszkańców.
Prawie 2000 lat temu rozegrała się jedna z najbardziej znanych katastrof w historii ludzkości. Wybuch Wezuwiusza w 79 r. naszej ery położył kres Pompejom – jednemu z licznych miast Cesarstwa Rzymskiego. Trujące wyziewy wulkaniczne i deszcz rozżarzonego popiołu zabiły wszelkie przejawy życia. Zginęli wszyscy, którzy nie zdążyli uciec. W krótkim czasie gwarne ulice, place, domy, świątynie i łaźnie skryły się pod grubą, kilkumetrową warstwą popiołu wyrzuconego z wnętrza krateru. W Pompejach zapadła cisza, a czas stanął w miejscu…
Choć brzmi to nieprawdopodobnie, ślady kataklizmu przez 1500 lat pozostawały w ukryciu, a wiedzę o nim zawdzięczamy tylko i wyłącznie przypadkowi. Pierwszy raz na pozostałości murów miejskich starożytnych Pompei natrafiono podczas prac regulacyjnych rzeki Sarno w XVI w. Oficjalne wykopaliska rozpoczęto o wiele później, w 1748 r., na polecenie Karola VIII, króla Neapolu. Dlatego wszystkie obiekty znalezione w Pompejach (i sąsiednim Herkulanum) w latach 1748-1900, trafiły do Muzeum Królewskiego w Neapolu, dzisiejszego Muzeum Archeologicznego.
Żmudne i pracochłonne wykopaliska w miejscu, w którym rozegrała się starożytna tragedia, trwają od ponad 270 lat. Dzięki mrówczej pracy wielu pokoleń archeologów zatrzymane w czasie „zapomniane miasto” z wolna odsłania swoje tajemnice. Paradoksalnie, śmiercionośny popiół stworzył warstwę ochronną. Wystarczy pod nią zajrzeć, aby znów znaleźć się w antycznych Pompejach.
Życie starożytnego miasta będzie można zobaczyć na wystawie w Muzeum Archeologicznym Krakowie. U stóp Wawelu zostaną odtworzone obrazy odkrytego przez archeologów kwitnącego miasta zatrzymane w „kadrze” na chwilę przed katastrofą. Bezcenne freski i rzeźby, pamiątki będące świadectwem pulsującego życia: kultury i nauki, świata gladiatorów, ale przede wszystkim to, co codzienne: otoczenie, zwyczaje i przedmioty starożytnych mieszkańców miasta. Poznamy ich również od całkiem prywatnej strony, goszcząc w przydomowych ogrodach, ale też wnętrzach domów publicznych. Poprzez obrazy ruin, nadal zachwycających swym pięknem, ekspozycja ukaże także ogrom tragedii i zagłady miasta.
W naszej części Europy okresową wystawę ukazującą eksponaty z wykopalisk przeprowadzonych w Pompejach po raz pierwszy zorganizowano na Węgrzech, w Muzeum Ferenca Móra w Segedynie. Ekspozycja cieszyła się ogromną popularnością. Dzięki współpracy specjalistów z muzeów w Krakowie i Segedynie trafiła ona do Krakowa. Przez najbliższe pół roku odwiedzający Muzeum Archeologiczne w Krakowie będą mieli możliwość podziwiania tej niezwykłej wystawy, a zwłaszcza 114 oryginalnych eksponatów z Muzeum Archeologicznego w Neapolu. Będą wśród nich freski, marmurowe i brązowe posągi, przedmioty ze srebra, brązu, żelaza i szkła. Klimat wystawy stworzy oryginalna scenografia.
Transport bezcennych obiektów musi odbywać się z zachowaniem ściśle wytyczonych zasad bezpieczeństwa. Pod koniec września kolekcja przebędzie 1800 km z Neapolu do Krakowa w odpowiednio przygotowanych, wyposażonych w klimatyzację transporterach, zapakowana w specjalne skrzynie i pudła. Na miejscu zbiory zostaną umieszczone w bezpiecznych gablotach, co odbędzie się pod kontrolą włoskich konserwatorów.
Czas ekspozycji wspaniale wpisuje się w obchody 100-lecia nawiązania więzi dyplomatycznych między Polską i Włochami. Może okazać się więc wydarzeniem wzmacniającym te relacje.
Patronat honorowy nad wystawą objęli: Ambasador Włoch w Polsce, Konsul Honorowy Włoch w Polsce, Wojewoda Małopolski, Marszałek Województwa Małopolskiego, Prezydent Miasta Krakowa oraz Włoski Instytut Kultury w Krakowie.
Miejsce:
Muzeum Archeologiczne w Krakowie
ul. Poselska 3
Patroni medialni: TVP3 Kraków, Archeologia Żywa, portal „Magiczny Kraków”
Spacer po wystawie w formie krótkich filmów:
Wstęp:
Wybuch Wezuwiusza:
Dom pompejański:
Sztuka w Pompejach:
Pompejańska kuchnia
Łaźnie w Pompejach
Wierzenia w Pompejach
Gladiatorzy w Pompejach
Pompejański lupanar
KATALOG
![Pokaz walki galdiatorów w ogrodach Mzueum Archeologicznego w Krakowie](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/GX3A9005.jpg)
![Pokaz walki galdiatorów w ogrodach Mzueum Archeologicznego w Krakowie](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/GX3A8894.jpg)
![Pokaz walki galdiatorów w ogrodach Mzueum Archeologicznego w Krakowie](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/gladiators-96.jpg)
![Przemarsz ulicami miasta Krakowa grupy gladiatorów - zdjęcie z drona](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/gladiators-16.jpg)
![Przemarsz ulicami miasta Krakowa grupy gladiatorów - zdjęcie z drona](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/gladiators-20.jpg)
![Przemarsz ulicami miasta Krakowa grupy gladiatorów - zdjęcie z drona](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/gladiators-49.jpg)
![Przemarsz ulicami miasta Krakowa grupy gladiatorów - zdjęcie z drona](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/gladiators-6.jpg)
![Grupa osób zwiedzających wystawę](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/088.jpg)
![Zdjęcie z wystawy. Przedstawia szklaną gablotę z siedmioma eksponatami. Jest to grupa naczyń szklanych i metalowych umieszczonych na podwyższeniach różnej wielkości. Za gablotami jest czerwona ściana na której znajdują się tablice z opisami zabytków.](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0292.jpg)
![Grupa osób na wernisażu wystawy](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0214.jpg)
![Grupa osób zwiedzających wystawę](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0245.jpg)
![Grupa osób zwiedzających wystawę](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0262.jpg)
![Grupa osób na wernisażu wystawy](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0206.jpg)
![Grupa osób na wernisażu wystawy słuchająca przemówienia Dyrektora](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0194.jpg)
![Grupa osób na wernisażu wystawy](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0192.jpg)
![Zdjęcie z wystawy. Przedstawia fragment sali w której widać 4 szklane gabloty umieszczone na prostokątnych, czerwonych podstawach. Ustawiono w nich rzeźby, głowy mężczyzn, z których trzy są wykonane z marmuru a jedna z brązu. Pomiędzy gablotami stoją szare, piaskowe kolumny, za nimi widać ceglano-kamienny mur. Na jasnej, kamiennej podłodze odznaczają się prostokątne kafle w odcieniach beżu i szarości.](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0128.jpg)
![Dwie osoby na tle wystawy - dziennikarz przedstawiciel włoskiego muzeum udzielający wywiadu](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0133.jpg)
![Grupa osób zwiedzających wystawę](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0176.jpg)
![Kolorowe zdjęcie z wystawy. Przedstawia fragment sali, w której widać dwie szklane gabloty umieszczone na prostokątnych, czarnych podstawach. W każdej z nich jest hełm. Po lewej stronie gablot widać fragment prostej, kamiennej kolumny, a po prawej stoi figura ciemnoskórego wojownika ubranego w przepaskę biodrową. Trzyma on włócznię oraz dużą sieć zwisającą od biodra do samej ziemi. Jego lewe ramię chroni metalowy naramiennik. Za nim jest grafika przedstawiająca kamienną ścianę z bramą wykończoną łukiem i żelazna kratą.](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0126.jpg)
![Trzy osoby na tle wystawy - dwóch dziennikarzy oraz organizator udzielający wywiadu](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0110.jpg)
![Zdjęcie z wystawy. Przedstawia szklaną gablotę z trzema eksponatami. Są to wykonane z brązu dwa kaganki i jeden świecznik. Dwa eksponaty umieszczone są na prostokątnych podwyższeniach różnej wielkości. Za gablotą znajduje się czerwona ściana, częściowo w cieniu, na której jest tablica z opisami zabytków. Po prawej stronie widać fragment dekoracji z wystawy, szarą kolumnę.](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0109.jpg)
![Kolorowe zdjęcie z wystawy. Przedstawia fragment sali, w której widać trzy szklane gabloty. Na pierwszym planie jest gablota z bardzo dużą, metalową, bogato zdobioną skrzynią. Na jej przedzie w dolnej części widać płaskorzeźbę przedstawiającą kilka postaci. Kolejne dwie gabloty znajdują się po prawej stronie zdjęcia. W pierwszej z nich, umieszczonej na czarnym postumencie, widać niewielkie, metalowe świeczniki. Druga gablota jest w całości szklana, w środku widać malowidło ścienne (fresk). Gabloty oddziela kamienna ozdobna kolumna.](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0103.jpg)
![Kolorowe zdjęcie z wystawy. Po prawej widać szklaną gablotę, w której znajduje się wysoki kamienny postument zakończony popiersiem brodatego mężczyzny. Na wprost znajduje się kilka kolumn, malowidło ścienne oraz dwie gabloty. W pierwszej gablocie widać żelazne części narzędzi rolniczych, w drugiej wysokiej, pionowej, szklanej gablocie widać fragment wysokiej brązowej amfory.](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0106.jpg)
![Kolorowe zdjęcie z wystawy. Przedstawia fragment sali, na pierwszym planie widać prostokątną, szklaną gablotę, w której znajdują się żelazne części narzędzi rolniczych. W tle pod ścianami stoją dwie szklane gabloty umieszczone na prostokątnych, czarnych podstawach. W jednej gablocie znajdują się szklane, kolorowe wazony i naczynia, w drugiej - gliniane naczynia kuchenne. Z lewej strony jest fragment kamiennej kolumny.](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0107.jpg)
![Kolorowe zdjęcie z wystawy. Na środku sali stoi wysoka, prostokątna, szklana gablota z kolorowym freskiem. Widać na nim kobiecą postać, w tle stoi krzesło. Dalej kolejna gablota z freskiem przedstawiającym także kobiecą postać. Przy gablocie stoi ozdobna, kamienna kolumna. Z tyłu widać jeszcze kilka takich kolumn. Po lewej stronie sali widać także gablotę z umieszczoną w niej metalową, dużą skrzynią. Po prawej - fragmenty kolejnych szklanych gablot.](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0101.jpg)
![Dwie osoby na tle wystawy - dziennikarz i Dyrektor Muzeum udzielający wywiadu](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0096.jpg)
![Kolorowe zdjęcie z wystawy. Przedstawia fragment sali, w której widać kilka szklanych gablot oraz kamiennych kolumn. W gablotach znajdują się rzeźby oraz gliniane amfory różnej wielkości. W tle duże ścienne malowidło przedstawiające fragment domu wraz z dziedzińcem, na którym znajdują się krzewy i żywopłot.](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0091.jpg)
![Dwie osoby na tle wystawy - dziennikarz i Dyrektor Muzeum udzielający wywiadu](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0082.jpg)
![Kolorowe zdjęcie z wystawy. Przedstawia fragment sali, w której widać trzy szklane gabloty. W pierwszej kolorowy fresk. W kolejnej gablocie widać niewielkie metalowe rzeźby przedstawiające rzymskich bogów. Gabloty te oddziela kamienna kolumna. Trzecia gablota jest w całości szklana, znajduje się w niej wysoki kamienny postument zakończony popiersiem brodatego mężczyzny. Między gablotami na ścianie wisi rysunek przedstawiający scenę składania ofiar opiekuńczym bóstwom domu, tzw. larom - widać na nim kilka postaci ludzkich oraz dwa węże. Z brzegu po prawej widać kamienną, ozdobną kolumnę. W tle gablota, w której umieszona jest ozdobna, metalowa skrzynia.](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0086.jpg)
![Kolorowe zdjęcie z wystawy. Przedstawia fragment sali, w której widać pięć szklanych gablot. Cztery z nich umieszczone są na prostokątnych, czarnych podstawach. Prezentują one naczynia oraz różne przedmioty codziennego użytku. Piąta gablota jest w całości ze szkła, w środku są gliniane, duże amfory. Pomiędzy gablotami widać pięć ozdobnych kolumn.](https://ma.krakow.pl/wp-content/uploads/2019/09/0T2A0089.jpg)