Zabytki z Prima Kolekcji

Zabytki z PRIMA KOLEKCJI

LEKYT ARYBALLOSOWY

LEKYT ARYBALLOSOWY

Wielka Grecja, ok. 350 – 330 r. p.n.e., malowana terakota, 9,5 cm

Lekythos (lekyt) to greckie naczynie, w którym przechowywano olejki do namaszczania ciała. Lekyty używane były głównie przez sportowców i atletów w gimnazjonach, czyli ówczesnych salach sportowych, łaźniach i domach prywatnych. Sprawność fizyczna i zadbana, wysportowana sylwetka były bardzo ważne w starożytnej Grecji.

Wykonane z terakoty naczynie kształtem przypomina wysmukły dzbanek z jednym uchem, małą stopką, walcowatym brzuścem, długą szyjką oraz szerokim i bardzo wysokim wylewem.  Brzusiec jest ozdobiony czarną siatką z białymi kropkami, a wylew oraz fragment uchwytu pomalowane zostały na czarno. Naczynie choć proste, jest bardzo subtelne. Nie posiada żadnych śladów prac renowacyjnych. 

Pochodzenie: znaleziony w Kampanii (Włochy) ok. 1910 r. przez Francesco Amarna. W latach trzydziestych XX w. zakupiony w Rzymie przez Sigismunda Thomsena z Frankfurtu (Niemcy). Od lat sześćdziesiątych w kolekcji Herberta Markwardta w Breisgau (Niemcy). Od lat dziewięćdziesiątych w kolekcji Bora Erbila w Zurychu (Szwajcaria).

Nowy zabytek w Muzeum

Pyksis z wieczkiem
Pyksis z wieczkiem

Pyksis to typ okrągłego naczynia ceramicznego popularnego w starożytnej Grecji, służącego do przechowywania biżuterii i przyborów toaletowych. Górna część wieczka oraz wnętrze naczynia pokryte zostały pomarańczową farbą. Na zewnętrznej ściance widoczna dekoracja w formie pomarańczowego pasa obiegającego naczynie dookoła.

Stan zachowania: bardzo dobry

Pochodzenie: prywatna kolekcja S. Vine z Paderborn; nabyty w latach 40-tych w Neapolu, przekazany w spadku M. Vine, następnie własność U. Eggersa.

Miniaturowy askos
Miniaturowy askos

Askos to malutkie i niezwykle eleganckie naczynko. Całkowicie pokryte czarnym firnisem, posiada rozszerzający się ku górze brzusiec, niewielką szyjkę zakończoną rozchylonym profilowanym wylewem oraz wysoki uchwyt. Przypuszczalnie używane było do przechowywania olei zapachowych.

 

Stan zachowania: bardzo dobry

 

Pochodzenie: prywatna kolekcja dr Mansfelda, Berlin, Niemcy, kolekcja ukształtowana w latach 50-tych XX w. Następnie prywatna kolekcja D. Grusow, Berlin, Niemcy.

Figura konia (Grecja ok. III - II w. p.n.e. brąz ok. 8 cm )
Figura konia

Wykonana z brązu figura konia przedstawia zwierzę w dużym uproszczeniu. Ciało uformowane w prosty sposób, co nadaje mu ascetycznego wyrazu, głowa o niewielkich uszach, prosty ogon. Powierzchnia figury pokryta naturalną zieloną patyną.

Konie zostały po raz pierwszy udomowione na stepach Eurazji w IV tysiącleciu p.n.e. i rozprzestrzeniły się stamtąd na Bliski Wschód i nad Morze Śródziemne. W Grecji konie stały się ważnymi zwierzętami, zwłaszcza w wojnie, wyścigach, podróżach i na polowaniach. Konie były drogie w zakupie i utrzymaniu i z tych powodów ich własność była w dużej mierze ograniczona do bogatszych członków starożytnych społeczności. Druga co do wielkości klasa własności w Atenach została nazwana w konstytucji Solona hippei lub właściciele koni, stąd też były one symbolem wysokiego statusu społecznego w społeczeństwie starożytnej Grecji.

Stan zachowania: bardzo dobry

Pochodzenie: prywatna angielska kolekcja L. Chaplin; nabyty w latach 30-tyh XX w. w Atenach.

Lampka oliwna z wizerunkiem Dionizosa
Lampka oliwna z wizerunkiem Dionizosa

Starożytne lampki oliwne to nieduże ceramiczne lub metalowe naczynia, w których umieszczano płynny tłuszcz (przeważnie oliwę) i knot. Mogły być zawieszane na łańcuchach lub, jak w przypadku tej lampki, ustawiane na podstawach.

Prezentowana lampka została wykonana techniką odciskania z formy. Ma kształt płaskiej miseczki z wklęsłą pokrywą zamykającą zbiornik oliwy. Pokrywa dekorowana sceną figuralną w reliefie wypukłym ukazuje postać stojącego mężczyzny w hemie trzymającego w lewej dłoni winne grono – jest to Dionizos, w mitologii greckiej bóg płodności, dzikiej natury winnej latorośli i wina. Dodatkowo dysk ozdobiony rytym ornamentem geometrycznym złożonym z dwóch okręgów połączonych poprzecznymi liniami. Lampka posiada dwa otwory: duży otwór na knot i płomień, mniejszy do uzupełniania oliwy.

Stan zachowania: bardzo dobry

Pochodzenie: prywatna kolekcja S. Nikolaidis, Larnaka, Cypr. Kolekcja ukształtowana w latach 1930 – 1960, następnie przekazana spadkobiercom.

Kyliks
Kylix

Prezentowany powyżej kyliks służył do picia wina. Ma on formę elegancko ukształtowanej płaskiej czarki na wysokiej, zaokrąglonej nóżce. Z boku posiada dwa poziome, proste uchwyty, na zakończeniach unoszące się do góry. Wnętrze naczynia ozdobione jest czerwoną figurą łabędzia otoczoną dwoma koncentrycznymi pierścieniami. W wierzeniach starożytnych Greków łabędzie odgrywały bardzo ważną rolę. Przedstawiony ptak odnosić się może do mitu o bogu Zeusie i spartańskiej królowej Ledzie, u której bóg zjawiał się pod postacią łabędzia. Z ich związku powstało jajo,  a z niego po pewnym czasie wykluło się dwóch chłopców oraz dwie dziewczynki, w tym piękna Helena Trojańska. Według innego źródła prawdopodobnie to Orfeusz został zamieniony w łabędzia i położony obok swojej ukochanej lutni.

Jako ptak związany z Afrodytą łabędź jest symbolem miłości – to właśnie łabędzie były zaprzężone do wozu Afrodyty. Łabędź stał się także symbolem wierności małżeńskiej, co wiąże się z faktem, iż ptaki te łączą się w pary na całe życie: razem zimują, a partnera zmieniają tylko w przypadku jego utraty. Ponadto zwierzę to symbolizuje piękno, czystość, godność i oddanie.

Zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne ściany czarki są dekorowane czerwonymi gałązkami oliwnymi. Drzewo oliwne dzięki szerokiemu zastosowaniu oliwy było źródłem bogactwa i władzy, w związku z czym w kulturze starożytnej Grecji odgrywało ważną rolę, uważano je wręcz za boskie drzewo. W Grecji nauczono się wykorzystywać oliwę w kuchni, w medycynie, kosmetyce, używano jej również jako paliwo do lampek oliwnych, a z gałązek oliwnych robiono wieńce na głowy zwycięzców zawodów sportowych. Motyw gałązek oliwnych był bardzo popularnym ornamentem stosowanym jako ozdoba różnych przedmiotów codziennego użytku (np. zastawy kuchennej) oraz elementów architektonicznych (ściany pałaców).

Stan zachowania: jedna strona odrestaurowana z dużych fragmentów

Pochodzenie: prywatna kolekcja M. v. d. Rohdego w Amsterdamie (Holandia), nabyty we wczesnych latach 30-tych XX w. w Paestum (Włochy).

Centralny element tarczy
Centralny element tarczy

Terminem umbo określamy wyraźnie wyodrębnioną, środkową część tarczy, pokrytą cienką warstewką brązu, często wyłącznie wokół brzegu. Tak ozdobne i ciężkie umbo jak to prezentowane powyżej stanowiło ogromną rzadkość. W niektórych okresach panowała konwencja by dekorować tarczę, kiedy indziej była ona pozbawiona jakichkolwiek ozdób. Umbo stanowiło centralną dekorację tarczy w typie ‘aspis’ (wykonywano ją najczęściej z  drewna, miała średnicę ok. 90 cm i ważyła ok. 7,5 kg, natomiast jej grubość wynosiła od 25 do 30 mm). Tak duża tarcza musiała być odpowiednio skonstruowana, aby dało się ją oprzeć na ramieniu. Najbardziej nowatorskim elementem konstrukcyjnym tarczy jest jej rękojeść, która była umieszczona przy samej krawędzi. Dodatkowo w swoim centralnym punkcie tarcza posiadała skórzane mocowanie zakładane na przedramię, co pozwalało wojownikom na większą mobilność, a także na zwiększenie możliwości ofensywnych. Wykorzystanie drewna jako materiału stwarzało możliwość posługiwania się tarczą jak tratwą do przekraczania rzek. Niestety jednocześnie drewno jest bardzo podatne na niszczące działanie czasu. Z tego względu do naszych czasów zachował się zaledwie jeden egzemplarz ‘aspis’ w kondycji na tyle dobrej, by dało się zbadać szczegóły budowy. Jest to tak zwana ‘Tarcza Bomarzo’ lub ‘Tarcza Watykańska’ przechowywana w Museo Gregoriano Etrusco. Została odkryta w 1830 roku niedaleko miejscowości Bomarzo w Lacjum, w centralnych Włoszech.

Głównym elementem dekoracyjnym umba jest ornament w kształcie słońca lub gwiazdy, pokrywający niemal 80% powierzchni. W odróżnieniu od 16-promiennego słońca z Verginy, ornament ten posiada jedynie siedem promieni. Promienie te zwężają się ku brzegowi, a w centrum słońca znajduje się ornament o kopulastym kształcie z otworem, służącym do umocowania go na tarczy. Ornament otacza pierścień, który dotykając czubków promieni wraz z gładkim pasem na brzegu umba tworzy efekt podobny do efektu halo. 7-promieniste słońce nie zostało wybrane przypadkowo. Jest ono symbolem boga słońca Heliosa – boga prawdy, przepowiedni i uleczenia, obrońcy przed złem. Grecy opisywali go słowem ‘panoptes’ (wszystkowidzący). Z mitologii wyłania się jego obraz jako przystojnego tytana, noszącego na głowie błyszczącą aureolę słońca. Odpowiednikiem Heliosa w mitologii rzymskiej był Sol, w szczególności Sol Niezwyciężony. Przez wzgląd na status herosa, starożytni Grecy i Rzymianie przedstawiali Aleksandra Wielkiego jako Heliosa z promienistą koroną (siedem promieni).

Omawiany dysk został wykuty i opracowany rzeźbiarsko z uderzającą prostotą, choć nadano mu elegancki i zindywidualizowany kształt. Jakość wykonania świadczy o doskonałej znajomości materiału. Powstał z jednego solidnego kawałka brązu, a dodatkowo pokryto go warstwą srebra! Wielkość umba, jakość oraz wykończenie srebrem wskazują, iż dysk dawniej musiał stanowić element tarczy wysokiego rangą oficera lub dowodzącego generała. Wyłącznie rządząca klasa wyższa mogła sobie pozwolić na tak kosztowne uzbrojenie a należy pamiętaż, że zarówno brąz jak i srebro stanowiły materiały bardzo drogie i trudne do zdobycia.

Pochodzenie: Obiekt został zakupiony we wczesnych latach 30-tych w miejscowości Tevfikiye, w ‘obozie archeologicznym’ w trakcie wykopalisk prowadzonych przez Blegen’a, w latach 1932-1938 (miejscowość położona jest ok. 1 km na pd-wsch od Troi). Carl William Blegen był amerykańskim archeologiem, pracującym na  wykopaliskach w Pylos (teren dzisiejszej Grecji) i w Troi (teren dzisiejszej Turcji). Kierował wykopaliskami prowadzonymi przez Uniwersytet w Cincinnati na obszarze góry Hisarlik  w Troi od 1932 do 1938. Umbo pochodzi z prywatnej kolekcji należącej do Kovan’a, Sydney, Australia.

Aryballos z Hoplitami
Aryballos z Hoplitami

Aryballos kulisty z niską cylindryczną szyją oraz przysadzistym brzuścem i szerokim, płaskim wylewem. Naczynie zdobi dekoracja w kolorze czerwono-brązowym w formie koncentrycznych pasów u góry i u dołu, między które wpisano przedstawienie greckich wojowników w hełmach. Każdy z nich dzierży włócznię i okrągłą tarczę hoplicką typu „aspis”.

 

W starożytnej Grecji hoplici byli siłą zbrojną zdolną zmierzyć się z największymi armiami swojej epoki. Stanowili oni filar greckiej polis i to dzięki nim grecka cywilizacja była w stanie podbić świat starożytny. Grecy często pokonywali nawet dużo liczniejsze armie i nie było wówczas żadnej innej formacji zdolnej przeciwstawić się murowi żelaznych tarcz i włóczni, a zwycięstwa w bitwie pod Maratonem czy Platejami zawdzięczamy właśnie hoplitom. Wraz ze wzrostem militarnego znaczenia rosła także polityczna rola hoplitów. W konsekwencji to właśnie oni przyczynili się do przemian politycznych, które w VI i V w. p.n.e. pozbawiły władzy arystokrację na rzecz bardziej obywatelskiej formuły polis.

 

Naczynie jest wspaniałym przykładem ceramiki korynckiej. Aryballosy wykorzystywano do przechowywania wonnych olejków i pachnideł.

 

Stan zachowania: bardzo dobry

 

Pochodzenie: prywatna amerykańska kolekcja, William Arnett, https://en.wikipedia.org/wiki/William_Arnett

Potem prywatna amerykańska kolekcja Judy Salem Eid (archeolożki i rzeczoznawczyni sztuki) https://prabook.com/web/judy_salem.eid/783804

Lekyt z łabędziem
Lekyt z łabędziem

Pięknie zachowane i subtelne naczynko na oleje zapachowe i perfumy, wykonane z czerwonej terakoty pokrytej czarnym firnisem ma smukły i elegancki kształt. Wykonane z terakoty naczynie przypomina wysmukły dzbanek z jednym uchem, małą stopką, walcowatym brzuścem, długą szyjką oraz szerokim i bardzo wysokim wylewem. 

Na brzuścu widnieje postać łabędzia. Scena jest namalowana po mistrzowsku, w nieco uproszczony sposób ukazuje łabędzia w pozycji stojącej, skierowanego w prawą stronę. Głowa, upierzenie i kontury są bardzo dobrze zaznaczone. Łabędź jest symbolem bogini miłości Afrodyty, której rydwan ciągną właśnie te dystyngowane ptaki. W jednym ze starożytnych greckich mitów bóg Zeus uwiódł piękną Ledę przyjmując postać łabędzia. Zwierzę jest symbolem czystej miłości, wdzięku, śpiewu, muzyki, poezji i kreatywności, a także symbolem solarnym. Symbolizuje światło i wszystko, co dobre. Łabędzie znane są z łączenia się w pary na całe życie, co czyni je symbolem wierności i długowieczności.

W starożytności eleganckie przedmioty tego typu używane były przez Greków w łaźniach, domach prywatnych, a także przez sportowców na salach gimnastycznych. Lekyty aryballosowe często wręczano jako wykwintne prezenty dla bliskich.

Stan zachowania: bardzo dobry, z niewielkim naprawionym pęknięciem i bardzo małym retuszem klatki piersiowej łabędzia w głównej scenie.

Pochodzenie: prywatna angielska kolekcja, C. Sawyer’a, który zakupił obiekt w 1910 w Atenach, Grecja.

Wotywna Maska Teatralna
Wotywna Maska Teatralna

Maska wykonana z terakoty attyckiej wyróżnia się głębokim, czerwono-pomarańczowym kolorytem, który przypisać można dużej zawartości żelaza. Nad czołem fryzura znana jako speira, formowana przez zwijanie włosów wokół metalowego torulusa lub wstążki, duże okrągłe otwory tworzą tęczówki, usta szeroko rozwarte w teatralnym grymasie. Maska ma trzy otwory do zawieszania: po jednym z każdego boku i jeden nad czołem. Pozbawiona zarostu twarz została ukazana z pełnym ufryzowaniem – prawdopodobnie przedstawia główną postać dramatu „Podziw Młodego Człowieka” („Teatr Grecki i Maski”, Julius Pollux, s. 14). 

Analogiczne maski wykonane w mniejszej skali służyły jako przedmioty wotywne i często znajdowano je w sanktuariach. W przeciwieństwie do bardziej powszechnych masek odlewanych z formy, ta wydaje się być w całości modelowana ręcznie.

Stan zachowania: bardzo dobry, obiekt po konserwacji, w obrębie ust niewielki ubytek

Pochodzenie: prywatna kolekcja Liam’a Victor’a Maes’a, Antwerpia (Belgia), przekazana wnuczce S. Maes; prywatna kolekcja Londyn (Wielka Brytania)

Kothon (Exaleiptron)
Kothon (Exaleiptron)

Korynckie o przysadzistym, płaskim korpusie, cylindrycznym kształcie i obrzeżu, które jest gwałtownie i głęboko zagięte, przez co nie nadaje się do picia. Obiekt ozdobiony jest dookoła czerwono-czarnymi paskami. Posiada uchwyt z paska w kształcie podwójnego S. Ten rodzaj pojemnika jest zwykle określany jako exaleiptron, który bierze swoją nazwę od greckiego czasownika exaleipho, „namaszczać, myć”. Takie naczynia były najprawdopodobniej używane do przechowywania płynów, takich jak maści i olejki perfumowane, a zakrzywiona do wewnątrz warga zapobiegała rozlewaniu cennego płynu podczas noszenia. Jednak niektórzy naukowcy sugerowali, że były to lampy (z pochylonymi lub pływającymi knotami), wazony na zapachy, kadzielnice, pojemniki z pigmentami i farbami lub mydłem. Trwa też debata na temat poprawnej nazwy tego typu statku. Niektórzy uważają, że jest to coś, co starożytni Grecy nazywali kothon, chociaż ta nazwa może nie być prawidłową antyczną nazwą, odnoszącą się do naczynia, z którego można pić, co jest dość trudne w przypadku tego typu naczyń; inni woleliby nazwać go plemokum, innym rodzajem pojemnika o podobnym kształcie (być może podkategoria egzaleiptronu), który był używany na przykład podczas Misteriów Eleuzyjskich. Tego typu pojemniki były zwykle wykonane z gliny, ale niektóre znane są również z marmuru, jako luksusowe przedmioty dla zamożnych kobiet. Niektóre z nich mogą mieć jedną lub więcej stóp, inne mają płaską podstawę. Stary, ale wciąż użyteczny przegląd typów i teorii można znaleźć w artykułach Pernice oraz Burrowsa i Ure, cytowanych poniżej. Nasz statek należy do klasy A w klasyfikacji podanej przez Burrowsa i Ure (s. 73-75), którzy również ilustrują paralele w British Museum w Londynie i gdzie indziej.

Eleganckie terakotowe naczynie, znane jako eksaleiptron, wzięło swoją nazwę od greckiego słowa oznaczającego „namaścić”. Eksaleiptron służył do przechowywania cennych, pachnących olejków (np. oleju z kadzidłowca), a jego budowa zapobiegała rozlaniu się cennego płynu. Pojemniki tego typu były zazwyczaj wykonywane z gliny, niektóre były bogato dekorowane jako luksusowe przedmioty dla bardzo zamożnych kobiet. Olejek kadzidłowca w starożytności był stosowany dosłownie na wszystko i posiadał wyższą cenę od złota.

Prezentowany eksaleiptron składa się z dwóch oddzielnie wykonanych elementów: korpusu i ramienia (prawdopodobnie posiadał także wieczko). Zachowała się tylko niewielka część dekoracji malarskiej w postaci koncentrycznych okręgów okalających naczynie, poprzedzielanych ornamentem w postaci falistej lini. 

Stan zachowania: obiekt zachowany w bardzo dobrym stanie, poddany konserwacji polegającej na uzupełnieniu materiału zabytkowego (ok. 1 x 1 cm)  

Pochodzenie: prywatna holenderska kolekcja, Adrian Slogman, Amsterdam, zakupiony w latach 1960 – 1980

Czarka
Czarka

Błyszczący czarny firnis kryjący z bardzo niewielkimi otarciami na obrzeżu i korpusie. Pod szkliwem gęsta czerwonawa terakota. Czarka do picia z jednym uchem jest w całości pokryta. U góry spłaszczony brzeg, lekko wywinięty. Płytki półkulisty korpus, stojący na lekko uniesionej, pierścieniowatej podstawie (stopie); poziomy uchwyt w kształcie ucha, umieszczony tuż pod krawędzią brzegu. Ozdobiony kilkoma naciętymi koncentrycznymi pierścieniami dookoła. Rozmiar sugeruje, że czarka mogła służyć jako kubek wotywny lub na lekarstwa.

Stan zachowania: doskonały.

Pochodzenie: prywatna kolekcja: H. L. Rheinland (1960-2000); następnie prywatna kolekcja Hengstler, Thuringia.

Talerz
Talerz

Metaliczny błyszczący antracytowo-czarny firnis kryjący właściwie bez otarć na obrzeżu i korpusie. Pod szkliwem gęsta kremowo-beżowa terakota. Talerz do jedzenia jest w całości pomalowany, z wyjątkiem wewnętrznej strony jego podstawy. U góry spłaszczony brzeg, lekko wywinięty, płytko spłaszczony wewnątrz, stojący na lekko uniesionej, pierścieniowatej podstawie schodzącej lekko na zewnątrz; ozdobiony jednym naciętym koncentrycznym pierścieniem w środku talerza.

Kształt i rozmiar talerza pozwalały na bezpieczne spożywanie w pozycji siedzącej lub półleżącej. Ze względu na podniesiony brzeg, takie talerze zwykle służyły do ​​serwowania potraw wraz z sosem do wyboru (kostki mięsne lub rybne), figi i orzechy z miodem itp., ale również służyły do ​​przechowywania innych popularnych potraw, takich jak marynowane oliwki itp.

Stan zachowania: doskonały.

Pochodzenie: prywatna kolekcja, H. L. Rheinland (1960-2000); następnie prywanta kolekcja M. Hengstler, Thuringia.

Naczynie
Naczynie

Solniczka lub mała miska pokryta jest w całości szaro-błyszczącym szkliwem na szaro-beżowej gęstej terakocie; stojąc na dość szerokiej podstawie pierścieniowej. Ma płytki korpus z uniesionym dnem i zakrzywionym brzegiem, linie rowków wokół środka naczynia.

Sól miała wysoką cenę, ten znaczący rodzaj waluty był transportowany statkami przez Morze Śródziemne. Grecy intensywnie handlowali solą i solonymi rybami z Fenicjanami i Egipcjanami. Grecki historyk Herodot omówił jeden z głównych szlaków handlu solą, łączący solne oazy libijskiej pustyni. Ze względu, iż sól była towarem deficytowym, wartość tego minerału wzrosła. Starożytni Grecy przywiązywali dużą wagę do soli. Istnieje starożytne powiedzenie, które było powszechne w tamtych czasach, gdy ludzie mówili: „nikt nie powinien ufać człowiekowi bez uprzedniego zjedzenia z nim szczypty soli”. Znaczenie tego jest takie, że jeśli podzielisz się swoją solą z osobą, możesz jej zaufać.

Stan zachowania: Odrestaurowana z dwóch dużych fragmentów, poza tym nienaruszona.

Pochodzenie: prywatna kolekcja dr Mansfelda, Berlin, Niemcy, kolekcja ukształtowana w latach 50-tych XX w. Następnie prywatna kolekcja D. Grusow, Berlin, Niemcy.

Skyfos
Skyfos

Bardzo elegancki kubek do picia jest pokryty – od wewnątrz i na zewnątrz – metalicznym błyszczącym antracytowo-czarnym szkliwem; spód podstawy naczynia został pozostawiony z widoczną czerwono-pomarańczową gliną; dość typowy w swojej formie, posiada dwa poziome uchwyty – umieszczone po obu stronach, tuż pod krawędzią brzegu; osadzony na stopce w kształcie pierścienia z małym górnym wcięciem cylindryczny korpus o stożkowym kształcie i zaokrąglonym obrzeżu.

Na starożytnych obrazach z wazami widzimy, że skyfosy były używane jako naczynia do picia wina podczas świątecznych uczt (sympozjów). Ilustracje pokazują, że naczynie podczas picia było trzymane tylko jedną ręką za uchwyt. Alternatywnie można jedną ręką chwycić spód naczynia. Skyfos był naczyniem przeznaczonym do picia wina, siedząc w pozycji wyprostowanej.

Stan zachowania: Wyjątkowy.

Pochodzenie: prywatna kolekcja: H. L. Rheinland (1960-2000); następnie prywatna kolekcja Hengstler, Thuringia.

Olpe
Olpe

Błyszcząca czarna powłoka praktycznie bez otarć na obrzeżu i korpusie; blado-pomarańczowa, gęsta terakota pod szkliwem; korpus o gruszkowanym kształcie schodzący łagodnym zwężeniem w dół do swojej podstawy; ku górze zwęża się w szeroką, pionową szyję z paskiem pod szerokim, rozszerzającym się obrzeżem. Jedna mała, spłaszczona rączka sięga od środka obręczy do górnej części korpusu.

Miniaturowa ceramika to szeroko spotykana grupa materiałów archeologicznych, które znajdowano głównie w gospodarstwach domowych i miejscach takich jak świątynie, kaplice czy sanktuaria. Ponieważ codzienne użycie ich do normalnej konsumpcji jest wykluczone ze względu na ich rozmiar, są one interpretowane jako integralna część rytualnych kontekstów i często interpretowane jako wota.

Stan zachowania: doskonały.

Pochodzenie: dawna brytyjska kolekcja prywatna L. Pipe, Bideford

Oinochoe
Oinochoe

To niezwykłe duże i bardzo eleganckie naczynie, wykonane na kole garncarskim, stoi na kolistej podstawie; zaokrąglony korpus, cylindryczna szyja, która wznosi się do starannie wymodelowanej wylewki w kształcie koniczyny z dwiema ludzkimi głowami w reliefie (!) dołączonej dekoracji; uchwyt z pętlą pionową łączy obręcz z ramieniem (bokiem). Zewnętrzne ściany obszernego korpusu pokryte są błyszczącym, głębokim czarnym wykończeniem.

„Żyją w regionie, który produkuje wszystko, a angażując się w pracę, mają owoce, dzięki którym mogą nie tylko jeść wystarczająco dużo, ale także cieszyć się życiem pełnym przyjemności i luksusu”. Diodorus Siculus (I wiek p.n.e.).

To pokazuje, że rytuały związane z winem były obecne w Etrurii już pod koniec epoki brązu. Jednak kontakt z kulturą grecką oznaczał głęboką ewolucję. Wino było silniej związane z wymiarem religijnym, używane kolektywnie w celebracji Bogów. Większa produkcja sprawiła, że ​​było jeszcze bardziej dostępne i stało się protagonistą towarzyskich obrzędów, bankietów i sympozjów (chwile po obiedzie, podczas których pito wino, uczęszczając na występy muzyczne i taneczne, rozmowy i zabawy).

Ludzie prawdopodobnie spożywali także lekkie wina, pochodzące z wytłoków podawanych z wodą, co było częstą praktyką także w czasach rzymskich do XIX wieku. Ten rodzaj dzbanka mógł być używany na co dzień do serwowania wina.

Stan zachowania: doskonały.

Pochodzenie: naczynie nabyte w latach 30-tych (Tarquinia, Vulci) przez Peter Paul Angerer, Wieden, od lat 70-tych przez Mainrad Zollinger w Zurychu.

Lampa oliwna
Lampa oliwna

Lampa, wykonana na kole garncarskim, z głębokim korpusem, podniesioną wklęsłą podstawą (prawie pierścieniową) i długą, płaską, rozpostartą dyszą z zaokrągloną końcówką i dużym otworem na knot. Do górnej części lampy przymocowany jest uchwyt z zaokrągloną pętlą wystający poza tył lampy; wąska krawędź opada w duży otwór wlewowy; pokryta czarnym szkliwem.

Stan zachowania: doskonały.

Pochodzenie: kolekcja Emeritus (USA), gromadzona w XX wieku, od lat 50-tych do 80-tych, przez wybitnego profesora uniwersyteckiego, który pełnił funkcję kierownika katedry, dziekana i wiceprezesa jednego z głównych uniwersytetów w USA; następnie hiszpańska prywatna kolekcja J. Lozy, Alicante.