Zapraszamy grupy zorganizowane na zajęcia do Muzeum Archeologicznego w Krakowie!
Świat – także ten miniony – najlepiej poznawać z bliska, na własne oczy i we własnym rytmie. Dlatego proponujemy warsztaty i zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży, w których wiedza łączy się z działaniem, odkrywanie z rozmową, a opowieści o dawnych czasach z doświadczeniem współczesnego człowieka.
Wszystkie spotkania prowadzą zaangażowane edukatorki i edukatorzy, którzy tworzą przestrzeń do rozmowy, zadawania pytań i dzielenia się własnymi przemyśleniami. Razem uczymy się patrzeć uważnie – na ludzi, przedmioty i miejsca sprzed setek i tysięcy lat – rozwijając wyobraźnię, krytyczne myślenie i ciekawość świata. Chcemy, aby każdy czuł się tu mile widziany i miał swój udział w odkrywaniu nie tylko przeszłości, ale też tego, co tworzy nasz świat dzisiaj.
Rezerwacje prosimy kierować na adres rezerwacjegrupy@ma.krakow.pl lub tel. (12) 422 71 00, wew. 3 (w godzinach 9-15)
Aby umówić zajęcia dla grupy, wystarczy skontaktować się z nami mailowo pod adresem: rezerwacjegrupy@ma.krakow.pl lub telefonicznie pod numerem: (12) 422 71 00. Jesteśmy dostępni od poniedziałku do piątku, w godzinach 9:00 – 16:00.
Przy rezerwacji prosimy o podanie:
- planowanej daty i godziny spotkania
- wybranego tematu zajęć
- liczby i wieku uczestników
- liczby opiekunów towarzyszących grupie
- danych kontaktowych osoby odpowiedzialnej za rezerwację (adres instytucji, numer telefonu i e-mail)
- oraz wszelkich informacji, które pozwolą nam lepiej przygotować się na Państwa wizytę
Chętnie odpowiemy na pytania i pomożemy w wyborze najlepszego terminu!
.
Szkoły podstawowe klasy I-III
Bez papieru, sprayów i drukarek 3D. Bez ekranów, tabletów i cyfrowych rysików. Pierwsi artyści sięgali po węgiel, ochrę i naturalne barwniki, malując na skalnych ścianach i żłobiąc wzory w zwierzęcych kościach, tworząc sztukę, która przetrwała tysiące lat. Zostawili po sobie malowidła pełne zwierząt, barw, znaków i tajemniczych symboli, których znaczenia wciąż nie potrafimy często w pełni odczytać. Czy miały przekazywać wiedzę o świecie i codziennym życiu? A może były formą międzypokoleniowej komunikacji i sposobem na utrwalanie wspomnień, doświadczeń i wierzeń w świecie bez pisma?
Podczas zajęć uczestnicy przyjrzą się prehistorycznej sztuce z bliska i dowiedzą się, jak tworzono ją w zamierzchłych czasach, gdy po terenach dzisiejszej Małopolski wciąż biegały mamuty. Na koniec stworzą własne opowieści – łącząc materialne obrazy z tymi, które rodzą się w wyobraźni, odkryją, jak sztuka może łączyć przeszłość z teraźniejszością.
Czy nosorożec włochaty był puszysty? Jak długie były kły tygrysa szablozębnego? Czy trąba mamuta sięgała do samej ziemi? I przede wszystkim – co stało się ze zwierzętami, które przed tysiącami lat przemierzały skute lodem tereny naszego kontynentu? Dlaczego podczas weekendowej wyprawy za miasto nie zobaczymy już jelenia o trzymetrowym porożu, spokojnie skubiącego liście? Nie podejrzymy hieny chroniącej młode w mrocznej jaskini ani nie usłyszymy pomruku lwa ukrytego w zaroślach?
Aby poznać odpowiedzi na te pytania, wyruszcie z nami w podróż przez tysiąclecia – zajrzyjcie do namiotu łowców mamutów, zobaczcie prawdziwe kości zwierząt epoki lodowej i to, co człowiek potrafił z nich stworzyć. Na koniec wspólnej wędrówki zaprojektujecie własne, oryginalne zwierzęta – takie, które najlepiej odnajdą się w świecie, jaki dla nich wymyślicie. Bo przecież to od nas zależy, jakie stworzenia przetrwają w świecie, który wspólnie stworzymy.
Podstawa programowa: wymagania ogólne: II. 3, IV. 12, 6, 8, 10, 11; wymagania szczegółowe: edukacja polonistyczna: 1.1, 1.2, 1.5, 2.2, 2.3; edukacja społeczna: 1.7, 1.9, 2.6; edukacja przyrodnicza: 1.3; edukacja plastyczna: 1.1, 2.1, 2.3, 2.8, 3.1; edukacja techniczna: 1.1.
Po co istnieje i jak działa muzeum? Kto opiekuje się zbiorami i jak powstają wystawy? Odkryjcie kulisy pracy muzealników, aby na koniec samodzielnie stworzyć wyjątkowe eksponaty i zaprojektować autorską wystawę.
Podstawa programowa: wymagania ogólne: I.4, II.1,3, III.6, IV.1,6,10,11; wymagania szczegółowe: edukacja polonistyczna: 1.1, 1.2, 1.5, 2.2, 2.3, 2.5, 3.2, 4.3; edukacja społeczna: 1.3, 1.7, 1.10, 2.6; edukacja plastyczna: 2.6; edukacja techniczna: 1.1, 1.3.
Szkoły podstawowe klasy IV-VIII
Ozyrys, Ra, Izyda, Horus, Set, Anubis, Sobek, Hathor, Bastet, Thot… A to dopiero początek! W ciągu całej swojej historii Egipcjanie czcili ponad dwa tysiące bóstw i bogów. Spróbujemy odnaleźć się w tym skomplikowanym świecie, odkrywając, co naprawdę kryło się za ich imionami i jaką rolę odgrywali w wyobraźni dawnych mieszkańców kraju nad Nilem.
Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2,4, II.2,4, III.2; wymagania szczegółowe: kl. IV (III.1,2,3), kl. V (I.2,3,4,5,6); przyroda: wymagania ogólne: I.3; język polski: wymagania ogólne: I.1, III.1, IV.1, kl. IV-VI (I.1.3,11,12,14,16,18, 2.3, III.1.1), kl. VII-VIII (I.1.1,7, 2.3, IV.2); plastyka: wymagania ogólne: 1,2; wymagania szczegółowe: I.1, II.1, III.5
W starożytnym Egipcie całe życie toczyło się wokół Nilu. Podczas zajęć poznamy codzienność dawnych mieszkańców tej niezwykłej krainy – od uprawy roli, przez rzemiosło i modę, aż po zabawę i codzienne obyczaje.
Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2,4,5, II.1,2,4, III.2; wymagania szczegółowe: kl. IV (III.1,2,3), kl. V (I.2,5,6); przyroda: wymagania ogólne: I.3; wymagania szczegółowe: II.6; geografia: wymagania ogólne: I.5,6,7, II.2,3,4; wymagania szczegółowe: IV.1,4,5,6; język polski: wymagania ogólne: III.1, IV.1; wymagania szczegółowe: kl. IV-VI (III. 1.1), kl. VII-VIII (I.2.3, 2.6, IV. 2,3,5,7); plastyka: wymagania ogólne: 2, wymagania szczegółowe: I.1,6, II.1, III.5.
Kim był pierwszy król Polski i jak wyglądała jego droga do upragnionej korony? Odkryjmy barwny świat wczesnego średniowiecza, pełen potężnych grodów, dzielnych wojów i natchnionych wiarą misjonarzy, przyglądając się narodzinom państwa, które dało początek dzisiejszej Polsce.
Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2,4,5, II.1,2,3,4, III.1,2,3,4, kl. IV (II.2, III.1,3,4, IV.1,2, V.1,2), kl. V-VIII (III.1, IV.2,3,4, V.1,2,3,5); przyroda: wymagania ogólne: I.3; geografia: wymagania ogólne: II.3; wymagania szczegółowe: I.1,3, II.5; język polski: wymagania ogólne: I.1,2,5, III.1, IV.1,2; wymagania szczegółowe: kl. IV-VI (I.1.3,7,11,12,14,15,16,18, I.2.3,5,6, III.1.1,5, III.2.4,5, IV.1,3,6, VI.7), kl. VII-VIII (I.1.2,10, I.2.1,3, III.2.3, IV.5,7).
Wiele tajemnic kryje się pod ulicami i placami, którymi codziennie spacerujemy – dawne trakty, zapomniane cmentarze, ruiny wspaniałych niegdyś budowli. Krok po kroku odsłońmy mniej znane oblicze Krakowa, przywołując historię miasta, ukrytą pod stopami współczesnych przechodniów.
Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2,4,5, II.1,2,3,4,5, III.1,2,3; wymagania szczegółowe: kl. IV (II.2, III.1,2,3,4, IV.1,2, V.1,2), kl. V-VIII (IV.2,3,4, V.1,3,5); przyroda: wymagania ogólne: I.1,3,5, II.3,7; wymagania szczegółowe: II.6, VI.5; geografia: wymagania ogólne: I.1,3,6,8, II.2,3,4; wymagania szczegółowe: I.1,3, II.3,5, IV.5,6, IX.10; język polski: wymagania ogólne: I.5, III.1, IV.2; wymagania szczegółowe: kl. IV-VI (III.1.1,5, IV.3, VI.7), kl. VII-VIII (I.2.3, III.1.7, IV.5,7); plastyka: wymagania ogólne: 2; wymagania szczegółowe: I.1, II.1, III.1
Czym jest cywilizacja i jakie są jej podstawy? Wyruszcie w podróż przez tysiąclecia – od pierwszych kamiennych narzędzi po strzeliste wieże średniowiecznych kościołów – by zobaczyć, jak krok po kroku kształtował się świat, w którym żyjemy.
Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I. 1,2,3,4,5, II. 4,5, III.2; wymagania szczegółowe: kl. IV (I.2, III.1,2,3, IV.1,2, V.1), kl. V-VIII (I.1, IV.3,4, V.1,2,3); przyroda: wymagania ogólne: I.1,5, II.7; geografia: wymagania ogólne: I.1,3,4,5,6,8, II. 4,5, III. 4; wymagania szczegółowe: IV. 5,6; język polski: wymagania ogólne: I. 5,6, III.1, IV.1; wymagania szczegółowe: kl. IV-VI (III.1.1), kl. VII-VIII (I. 2.3, IV. 2,5); plastyka: wymagania ogólne: 3, wymagania szczegółowe: III.1.
Jak z rozsypanych fragmentów odtworzyć obraz przeszłości? W czasie zajęć przyjrzymy się jak archeolodzy wydobywają z ziemi ślady dawnych kultur i składają w całość to, co dla innych najczęściej pozostaje niewidoczne.
Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2,4,5, II.1,2,4, III.1,2,4; wymagania szczegółowe: kl. IV (III.1,2,3); geografia: wymagania ogólne: I.4,7,8, II.2,3,4; wymagania szczegółowe: I.1, IX.11; przyroda: wymagania ogólne: I.1,3,5, II.2,3,7, III.2; wymagania szczegółowe: II.3,6 VII.3; język polski: wymagania ogólne: I.5,6, III.1, IV.1,2, wymagania szczegółowe: kl. IV-VI: (III.1.1,3,5, III.2.4, IV.3,6), kl. VII-VIII: (I.2.2,3, III.1.2,3, IV.2,5,7).
Szkoły ponadpodstawowe
Co kryje się w gestach i kształtach wyrzeźbionych postaci? Odkryjcie razem z nami, w jaki sposób przez tysiące lat ludzie przedstawiali siebie i innych: od wyidealizowanych rzeźb greckich mistrzów po surowe figurki kultur pradziejowej Europy, rozszyfrowując język pozornie niemej materii.
Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.2, II.1,2, III.1,2,3; wymagania szczegółowe: zakres podstawowy: I.1,2, III.3; zakres rozszerzony: I.1,2, III.6, IV.4,7; historia sztuki: wymagania ogólne: I, II, III, IV; wymagania szczegółowe: I.1.b,2,3,4,5,8,10, II.1,2,3,5,8,10,18, III.1,2,5,6,8, IV.2,4.c,6,7,8; język łaciński i kultura antyczna: wymagania ogólne: II, wymagania szczegółowe: II.2.a,5.b,9.a,12.b; język polski: wymagania ogólne: I.2, III.1,2,3,4; wymagania szczegółowe: zakres podstawowy: III.2.1,2,4,10; zakres rozszerzony: I.2.4,5.
Nie tylko szczątki i szkielety, ale także przedmioty ukryte w grobach potrafią opowiedzieć wiele o ludziach sprzed setek i tysięcy lat. Zajęcia pozwolą przyjrzeć się światu dawnych pochówków i rytuałów pogrzebowych, pomagając odczytać zapomniane historie – od codziennych gestów po ostatnie pożegnania.
Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: II.1,2, III.1,2,3; zakres podstawowy: I.1,2, II.1; zakres rozszerzony: I.1; biologia: zakres rozszerzony: V.8.1,2; język polski: wymagania ogólne: III.1, IV.2; zakres podstawowy: III.1.1, 2.1, IV.10.
Jak zbudować królestwo? Dzięki grze planszowej stworzonej z okazji tysiąclecia koronacji Bolesława Chrobrego wcielimy się w mieszkańców średniowiecznego państwa – możnych, duchownych i kupców – decydując o jego kształcie i przyszłości.
Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2, II.1,2, III.1,2,3; zakres podstawowy: I.1,2, IX.1,2,3; zakres rozszerzony: I.1, VIII.1, IX.1,2,3; geografia: zakres podstawowy: wymagania ogólne: II.1,2,3; wymagania szczegółowe: I.3, XIV.1; zakres rozszerzony: wymagania ogólne: I.6, II.4; język polski: wymagania ogólne: I.7,8, III.1, zakres podstawowy: wymagania szczegółowe: III.2.1
LEKCJA MUZELANA
Lekcje to oprowadzanie po wystawie „PRADZIEJE I ŚREDNIOWIECZE MAŁOPOLSKI”
Rezerwacje prosimy kierować na adres rezerwacjegrupy@ma.krakow.pl lub tel. (12) 422 71 00, wew. 3 (w godzinach 9-15)
Zapraszamy również na lekcje muzealne poświęcone przeszłości naszego regionu. Podczas oprowadzania po wystawie stałej Pradzieje i średniowiecze Małopolski uczestnicy poznają codzienne życie dawnych mieszkańców tych ziem – od pierwszych społeczności epoki kamienia, przez osady z czasów epoki brązu i żelaza, aż po średniowieczne miasta.
Lekcje dostosowujemy do wieku i potrzeb grupy: mogą mieć charakter wprowadzenia do tematu lub pogłębienia już zdobytej wiedzy.
Ulotka do pobrania pdf.