W 2019 r. podczas wykopalisk prowadzonych w Książnicach Wielkich przez badaczy z Muzeum Archeologicznego w Krakowie oraz Instytutu Archeologii UJ natrafiono na pochówek ludzki sprzed ok. 4.5 tys. lat, a w nim na zagadkowy przedmiot wykonany z kości zwierzęcej. Został on wycięty z kości trzonowej dużego ssaka, prawdopodobnie krowy. Ma lekko łukowaty kształt, długość 17 cm i grubość od 0,5 do 0,8 cm. W części środkowej pozostawiono zgrubienie w kształcie „uszka” i wywiercono w nim kolisty otwór, służący zapewne do przewleczenia sznurka lub rzemienia. Twórca tego wyrobu wykazał się dużą starannością wykonania, powierzchnia przedmiotu jest wygładzona, a końce zaokrąglone. Odkryto go na głębokości 120 cm poniżej powierzchni gruntu, w komorze grobowej tzw. grobu niszowego, złożonego z wejścia, krótkiego korytarza i niszy przeznaczonej dla zmarłego. Omawiany tu przedmiot znalazł się w towarzystwie innych, licznych darów: 4 naczyń glinianych, 2 kamiennych toporów, 2 krzemiennych siekier, a także grotów strzał łuku, kościanych szydeł, klina rogowego i kła dzika. Co ciekawe, wymienione zabytki tworzą dwa niemal identyczne zestawy przedmiotów grobowych, ułożonych w dwóch przeciwległych częściach komory i przeznaczonych najpewniej dla dwóch osób. W niszy nie odkryto szkieletów zmarłych, co pozwala sądzić, że był to pochówek symboliczny dwóch wojowników (atrybuty w postaci toporów bojowych, siekier i grotów łuku), których ciał nie można było pochować. W społecznościach neolitycznej kultury ceramiki sznurowej, do której należeli zaginieni (?) zmarli, znane są podobne sposoby upamiętniania bliskich.
Omawiany przedmiot jest znaleziskiem niezwykle rzadkim, a jego przeznaczenie nie jest do dzisiaj jednoznacznie wyjaśnione. Z terenu Polski południowo-wschodniej znane były dotąd jedynie dwa wyroby tego rodzaju (z Krakowa Pleszowa i Koniuszy), obydwa odkryte w grobach wojowników, a więc tak jak w Książnicach Wielkich. Przypuszcza się, chociaż nie jest to archeologicznie udowodnione w kulturze ceramiki sznurowej, że stanowiły element uprzęży końskiej, a mianowicie wędzidła z dwoma kościanymi lub rogowymi krępulcami (pobocznicami), mocowanymi na jego końcach. Są to jednak przedmioty dość kruche (cienkie), więc nie jest pewne, czy mogły pełnić taką funkcję. W grobach z wymienionych wcześniej miejscowości odkryto poza tym tylko po jednym „krępulcu”, a nie parze. Tego typu przedmioty upowszechniają się na terenie Małopolski od epoki brązu i odkrywane są np. przy szkieletach koni, w okolicy czaszek. W przypadku „krępulca” z Książnic Wielkich nie można zatem wykluczyć, że nie był on elementem uprzęży, ale np. ozdobą stroju, przyszywaną lub zawieszaną. Kość i róg to materiały często wykorzystywane w zdobnictwie, znane w wielu okresach w pradziejach oraz nowożytności i utrwalane nawet we współczesnej kulturze masowej.
Autor: A. Zastawny
Opracowanie graficzne: A. Piwowarczyk
Literatura:
Górski J., Włodarczak P. 2000. Groby kultury ceramiki sznurowej z Krakowa-Nowej Huty-Pleszowa (stanowisko 17) na tle znalezisk grobowych tej kultury nad dolną Dłubnią, Materiały Archeologiczne Nowej Huty 22, 11-20.
Cybulska A. 2017. Bałtyjskie wędzidła z rogowymi pobocznicami z okresu wędrówek ludów, Studia Archaeologica Sudauica I, 133-150.
Meller M. 2013. Der Anfang vom Ende. Überlegungen zur Entstehung des Krieges im Neolitikum, (w:) M. Meller (red.), 3300 BC Mysteriöse Steinzeittoteund ihre Welt, 239-245.
Włodarczak P. 2006. Kultura ceramiki sznurowej na Wyżynie Małopolski, Kraków.
Zastawny A., Brzeska-Zastawna A., Nawrot K. 2022. Wstępne wyniki badań archeologicznych przeprowadzonych w latach 2017-2019 na stan. 1 w Książnicach Wielkich, pow. Proszowice, Materiały Archeologiczne 43, 79-99.
- Lokalizacja cmentarzyska w Książnicach Wielkich (rys. A. Zastawny)
- Książnice Wielkie. Eksploracja podwójnego grobu niszowego nr 29 kultury ceramiki sznurowej (fot. A. Zastawny)
- Książnice Wielkie. Plan grobu nr 29 z rozmieszczeniem darów grobowych na dnie niszy (Zastawny et al. 2022)
- „Krępulec” kościany z grobu nr 29 w momencie odkrycia (fot. A. Zastawny)
- „Krępulec” z Książnic Wielkich po konserwacji (fot. A. Susuł)
- „Krępulec” z Książnic Wielkich po konserwacji (fot. A. Susuł)
- „Krępulec” z Książnic Wielkich po konserwacji; zbliżenie na „uszko” (fot. A. Susuł)
- Konny wojownik kultury ceramiki sznurowej (rys. B. Laprus-Madej)
- Łucznik z koniem ze schyłkowego neolitu (Meller 2013)
- Morawianki, woj. świętokrzyskie, kultura trzciniecka. Szkielet konia, przy czaszce komplet krępulców i inne elementy ogłowia (zaznaczone strzałkami), krępulce po konserwacji (fot. M. M. Przybyła)
- Porównanie krępulca kultury ceramiki sznurowej z Książnic Wielkich (A), pobocznic z Morawianek, kultura trzciniecka (B) oraz wędzidła awarskiego (C) (Cybulska 2017)
- A może jednak ozdoba stroju?