Grzechotki wydobywane z ziemi w trakcie badań archeologicznych, po latach milczenia ponownie rozbrzmiewają, stanowiąc świadectwo dźwięków obecnych w czasach średniowiecza. Niewielki kulisty okaz ceramiczny pozyskano w 1990 r. podczas prac realizowanych po północnej stronie Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie. W czasie badań wykopaliskowych odsłonięto m.in. resztki zbutwiałego drewna, które można interpretować jako pozostałości chaty. W wypełnisku natrafiono na fragmenty naczyń i zachowaną w całości grzechotkę. Chronologię warstwy kulturowej określono na XIII w.
Grzechoczący zabytek (MAK/S/235/67:1) wykonano z gliny żelazistej, uzyskującej po wypale w warunkach utleniających kolor pomarańczowawy. Nadano mu formę kuli o średnicy 43 mm. Wyroby tej kategorii lepiono na różne sposoby, m.in. formując z taśmy lub na woskowym rdzeniu. Rozpoznano także przykłady powstałe poprzez zlepienie dwóch części. Jednym ze sposobów było modelowanie pojedynczej porcji gliny, zasklepienie jej od dołu, a na ostatnim etapie wygładzenie powierzchni. Możliwe, że rysa zachowana na wierzchniej partii opisywanego egzemplarza powstała pod koniec procesu formowania. Finalnym etapem obróbki było nakłucie niewielkich otworów o średnicy ok. 3 mm. W odróżnieniu od większości grzechotek rozpoznanych na terenie Polski, egzemplarz z Krakowa nie został pokryty szkliwem. Wydaje się, że okaz mógł być wykonany przez lokalnego garncarza.
Wewnątrz kulistego okazu zachowały się co najmniej 2 elementy grzechoczące. Przedmiot przy potrząsaniu wydaje cichy, wysoki, wręcz metaliczny dźwięk. Grzechotki mogły pełnić funkcję zabawki lub instrumentu muzycznego. Dla wielokrotnie analizowanych przykładów jajowatych określanych jako pisanki-grzechotki, zaproponowano też wiele hipotez tłumaczących ich funkcję: obrzędową, kultową czy magiczną.
Często wskazuje się także na apotropaiczny charakter przedmiotu. Ślad nietypowej, obrzędowej funkcji zachował się w opisie zwyczajów z ok. 1820 r.: „Otrzymywać je miały dzieci od swych babek na Wielkanoc i obowiązane były »zatyrkać « do uszu baranom i krowom w oborze … pełniły tę samą funkcję magiczną, co krakowskie gliniane dzwonki Emausowe – grzechotaniem odpędzać miały »zło « od zwierząt domowych, domu i ludzi.”
Opracowanie merytoryczne: Jadwiga Olbrot
Opracowanie graficzne: Anna Piwowarczyk
RYCINY
ryc. 1. Grzechotka ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Krakowie (fot. B. Pilarski).
ryc. 2. Ceramiczna grzechotka znaleziona w 1990 roku podczas badań realizowanych w rejonie Teatru im. J. Słowackiego (fot. B. Pilarski).
Ryc. 3. Teatr im. J. Słowackiego na fotografii z Ilustrowanego Kuriera Codziennego (1929-1939 r.) (zbiory NAC).
ryc. 4. Spektrogram innej grzechotki ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Krakowie charakteryzującej się dźwiękiem cichym i matowym (po lewej) oraz spektrogram ceramicznej kopii (po prawej) (za K. Tatoń 2023, s. 200, ryc. 7).
ryc. 5. Kulista ceramiczna grzechotka o średnicy 43 mm znaleziona w 1990 roku podczas badań realizowanych w rejonie Teatru im. J. Słowackiego (fot. B. Pilarski).
ryc. 6. Grzechotka gliniana ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie (źródło: https://zbiory.etnomuzeum.eu/pl/katalog-zbiorow/64330).
ryc. 7. Grzechotki gliniane z 1 poł. XX w. ze zbiorów Muzeum Etnograficznego w Krakowie (źródło: https://zbiory.etnomuzeum.eu/pl/katalog-zbiorow/66641 , https://zbiory.etnomuzeum.eu/pl/katalog-zbiorow/93461).
BIBLIOGRAFIA
- Kontny 2018, Gliniana pisanka-grzechotka z wyspy na Jeziorze Golenicko-Dobropolskim, „Wiadomości Archeologiczne”, t. LXIX, s. 204-208.
- Siemianowska, A. Pankiewicz, K. Sadowski, J. K. Pawlicki 2023, W kwestii techniki wykonania i szkliwienia wczesnośredniowiecznych pisanek-grzechotek ze Śląska, „Przegląd Archeologiczny”, t. 71, s. 243-270.
- Tatoń 2023, Gliniane grzechotki archeologiczne jako źródło wiedzy na temat dźwięków przeszłości, „Ceramika i szkło jako źródło do badań nad przeszłością”, s. 193-203.
- Zaitz 2006, Grzechotka gliniana, „Kraków w chrześcijańskiej Europie X-XIII w.” s. 297-298.






