Plakietki, przypinki, wpinki, naszywki — kto z nas nie posiadał choćby jednej z tych ozdób? Tego typu elementy stroju towarzyszą nam od wieków. Współcześnie ich symbolika jest zazwyczaj jasna: mogą wyrażać przynależność do konkretnej grupy społecznej, określać sympatie lub nastroje, być pamiątką z odwiedzonych miejsc, bądź zaliczonych konkursów. Dzięki znajomości symboli i kontekstów łatwo dziś odczytać ich znaczenie. Tymczasem podobnie funkcjonujące przedmioty z czasów minionych potrafią przyprawić archeologów o „interpretacyjny ból głowy”.
Przejdźmy zatem do kontekstów historycznych. Jedną z charakterystycznych grup zabytków związanych z późnym średniowieczem są tzw. odznaki pielgrzymie – metalowe plakietki, które naszywano lub przypinano do odzieży. Produkcja tego typu przedmiotów rozwinęła się w Europie w XIV i XV w. Ich popularność znajduje odzwierciedlenie zarówno w znaleziskach archeologicznych, jak i źródłach ikonograficznych z epoki. Jak wspomniano, większość średniowiecznych „przypinek” miała wymowę religijną i była związana z pielgrzymowaniem do miejsc uznanych przez kościół za święte. Na drugim biegunie znajdują się odznaki o charakterze świeckim, często nawiązujące do pielgrzymich, wykonane z tego samego materiału – stopu cyny z ołowiem. O ile jednak plakietki pielgrzymie miały określoną symbolikę, związaną z miejscem lub kultem świętego, to symbolika odznak świeckich jest znacznie bardziej złożona. Dotyczy ona szerokiego spektrum zachowań związanych z życiem codziennym – dziś trudnych do odczytania ze względu na zmiany społeczne i obyczajowe.
Pomijając kwestie przeznaczenia, zarówno jedne, jak i drugie odznaki były przede wszystkim elementem stroju i demonstracją osiągnięć, upodobań czy przynależności do określonej warstwy społecznej. Ze względu na szerokie zapotrzebowanie wykonywano je z niedrogich, powszechnie dostępnych materiałów. Do ich wyrobu wykorzystywano cynę i ołów (rzadziej srebro). Produkcja odbywała się w formach kamiennych, które pozwalały na wielokrotne odlewanie jednego typu odznak, co znacząco przyspieszało i obniżało koszty ich wytwarzania.
Z uwagi na funkcję manifestacyjną tego typu ozdoby mocowano zwykle do widocznych części odzieży, takich jak poły płaszcza czy rondo kapelusza. Sposoby ich noszenia odzwierciedlają źródła ikonograficzne – bardziej obfite, jeżeli chodzi o znaki pielgrzymie, i mniej liczne, w przypadku odznak świeckich.
Przykładem późnośredniowiecznej odznaki świeckiej jest ażurowa plakietka z kolekcji Muzeum Archeologicznego w Krakowie, o nr inw. MAK/K/108/11, odkryta przy ul. Grodzkiej 52 w 1960 roku. Wykonana ze stopu cyny przypinka ma kształt okrągłego, nieznacznie wypukłego medalionu, przedstawiającego stylizowany wizerunek lwa, który stoi na tylnych nogach (w pozycji rampant), z prawą łapą uniesioną do góry. Zwierzę ma wyraźnie zarysowaną grzywę i ucho. Ciało lwa jest uproszczone, z zaznaczonymi kończynami i uniesionym ogonem. Głowa jest skierowana do boku, z wyrazem czujności i majestatu, charakterystycznym dla pozy heraldycznej. Całość opasuje okrągła ramka z podwójnym perełkowym wzorem. Na jej krawędziach zachowały się trzy trzpienie, które po wpięciu w tkaninę zaginano, mocując odznakę do garderoby, podobnie jak dzisiejsze przypinki. Wymiary zabytku: średnica zewnętrzna 24 mm, średnica wewnętrzna 16 mm, szerokość ramki 4 mm, grubość 1,6 mm. Zabytek datowany jest na koniec XIV – pierwszą poł. XV w. Analogiczne plakietki znalezione zostały w Gdańsku i Rotterdamie (Holandia).
W tradycji chrześcijańskiej lew symbolizuje siłę, odwagę, waleczność i władzę. W mitologii i w legendach zwierzę to przedstawiane jest jako silny i godny przeciwnik. Walczyli z nim zarówno Herakles, jak i słynny średniowieczny rycerz – Lancelot. Lew występuje często także w roli strażnika. Jego podobizny nierzadko ozdabiają oparcia tronów lub flankują wejścia do budynków. Obecność lwa w sztuce średniowiecznej wzrasta w okresie wypraw krzyżowych. Ze względu na wrodzoną siłę i potęgę zwierzęcia przydomek lwa chętnie przyjmowali liczni europejscy władcy, np. Ryszard Lwie Serce (1189-1199) lub Henryk Lew (1142-1180). W drugiej połowie XIV w., szczególnie w miastach należących do Ligi Hanzeatyckiej, pojawiła się moda na biżuterię z motywami heraldycznymi, chętnie wykorzystywanymi przez bogacącą się warstwę kupiecką.
Jaka historia kryje się za krakowską plakietką? Czy była ona rodzinnym symbolem heraldycznym, wyrazem siły i męstwa noszącej ją osoby, a może własnością kupca hanzeatyckiego, który w połowie XIV w. został wysłany do Krakowa, by sprawdzić, czy miasto spełnia warunki członkostwa w Lidze?
Pomijając kwestie interpretacyjne, liczba znalezisk świeckich i pielgrzymich plakietek z terenu Europy stanowi bez wątpienia największy zbiór dzieł sztuki średniowiecznej, jaki zachował się do naszych czasów.
Opracowanie merytoryczne: Bogumił Pilarski
- Plakietka z Krakowa, nr inw. MAK/K/108/11, fot. B. Pilarski
- Plakietka z Krakowa, nr inw. MAK/K/108/11, rys. B. Pilarski
- Plakietka z Krakowa, nr inw. MAK/K/108/11, zdjęcie wykonane w 1960 r., fot. D. Zawadzki
- Kapelusz pielgrzyma ozdobiony plakietkami, Św. Roch, 1475–1485, (źródło: www.imareal.sbg.ac.at)
- Hans Caspar von Laubberg w kapeluszu ozdobionym plakietką o charakterze świeckim, 1508–1509, (źródło: domena publiczna)
- Forma kamienna do odlewu plakietki pielgrzymiej (źródło: Ashmolean Museum, University of Oxford)
- Forma kamienna do odlewu plakietki świeckiej (źródło: Berger 2020, s. 509, ryc. VIII.80)
Literatura:
Berger, Daniel 2020 Der Magdeburger Gießformenfund. Herausragendes Zeugnis handwerklicher Zinngießer in einer mittelalterlichen Metropole. Veröffentlichungen Des Landesamtes Für Denkmalpflege Und Archäologie Sachsen-Anhalt – Landesmuseum Für Vorgeschichte 76, s. 509, ryc. VIII.80.
Ceynowa, Beata, Trawicka Ewa 2008 Symbolika lwów na średniowiecznych artefaktach archeologicznych ze zbiorów Muzeum Archeologicznego w Gdańsku, [w:] T. Maćkowski (red.), Lwy w heraldyce i sztuce europejskiej, Gdańsk, s. 87-93.
Jelicz, Antonina 1966 Życie codzienne w średniowiecznym Krakowie, s. 145, 203.
Nawrolska, Grażyna 2004 Dokąd pielgrzymowali Elblążanie w średniowieczu? Znaki pielgrzymie świadectwem pobożnych wędrówek [w:] R. Czaja, G. Nawrolska, M. Rębkowski, J. Tandecki (red.), Archeaeologia et historia urbana. Elbląg, s. 517-527.
Radwański, Kazimier 1959 Prace archeologiczne prowadzone w roku 1960 na terenie „Okółu” w Krakowie, BK 3, s. 226-240.
Rybarczyk, Anna 2021Odzież i akcesoria stroju w średniowiecznym Elblągu, Łódź.
Sawicki, Jakub 2014 Średniowieczne świeckie odznaki w Polsce na tle europejskim. Wrocław. Wratislavia Antiqua, t. 20.
Wyrwa, Andrzej M. 2015 Święty Jakub Apostoł. Malakologiczne i historyczne ślady peregrynacji z ziem polskich do Santiago de Copostella, Lednica.
Piekalski Jerzy, Wachowski Krzysztof 2013 „Rodzime i obce” w krajobrazie kulturowym średniowiecznych ziem polskich, Archaeologia Historica Polona, tom 21, s. 128-169.