Oferta dla szkół

Oferta dla szkół

OFERTA WARSZTATÓW I LEKCJI  DLA  DWÓCH LOKALIZACJI: 

GMACH GŁÓWNY MUZEUM (ul. Poselska 3) oraz ODDZIAŁ NOWA HUTA – BRANICE (ul. Sasanek 2A)

Po wyborze zajęć, prosimy o upewnienie się w której lokalizacji odbywają się zarezerwowane dla Państwa zajęcia. 

Gmach Główny

WARSZTATY MUZEALNE

 rezerwacjegrupy@ma.krakow.pl  lub (12) 422 71 00, wew. 3  (w godzinach 9:00-15:00)

Czas trwania warsztatów ok. 90 min.

Świat – także ten miniony – najlepiej poznawać z bliska, na własne oczy i we własnym rytmie. Dlatego proponujemy warsztaty i zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży, w których wiedza łączy się z działaniem, odkrywanie z rozmową, a opowieści o dawnych czasach z doświadczeniem współczesnego człowieka.

Wszystkie spotkania prowadzą zaangażowane edukatorki i edukatorzy, którzy tworzą przestrzeń do rozmowy, zadawania pytań i dzielenia się własnymi przemyśleniami. Razem uczymy się patrzeć uważnie – na ludzi, przedmioty i miejsca sprzed setek i tysięcy lat –  rozwijając wyobraźnię, krytyczne myślenie i ciekawość świata. Chcemy, aby każdy czuł się tu mile widziany i miał swój udział w odkrywaniu nie tylko przeszłości, ale też tego, co tworzy nasz świat dzisiaj.

Aby umówić zajęcia dla grupy, wystarczy skontaktować się z nami mailowo pod adresem: rezerwacjegrupy@ma.krakow.pl lub telefonicznie pod numerem: (12) 422 71 00. Jesteśmy dostępni od poniedziałku do piątku, w godzinach 9:00 – 16:00.

Przy rezerwacji prosimy o podanie:

  • planowanej daty i godziny spotkania
  • wybranego tematu zajęć
  • liczby i wieku uczestników
  • liczby opiekunów towarzyszących grupie
  • danych kontaktowych osoby odpowiedzialnej za rezerwację (adres instytucji, numer telefonu i e-mail)
  • oraz wszelkich informacji, które pozwolą nam lepiej przygotować się na Państwa wizytę

Chętnie odpowiemy na pytania i pomożemy w wyborze najlepszego terminu!

Szkoły podstawowe klasy  I-III

Bez papieru, sprayów i drukarek 3D. Bez ekranów, tabletów i cyfrowych rysików. Pierwsi artyści sięgali po węgiel, ochrę i naturalne barwniki, malując na skalnych ścianach i żłobiąc wzory w zwierzęcych kościach, tworząc sztukę, która przetrwała tysiące lat. Zostawili po sobie malowidła pełne zwierząt, barw, znaków i tajemniczych symboli, których znaczenia wciąż nie potrafimy często w pełni odczytać.

Podczas zajęć uczestnicy przyjrzą się prehistorycznej sztuce z bliska i dowiedzą się, jak tworzono ją w zamierzchłych czasach, gdy po terenach dzisiejszej Małopolski wciąż biegały mamuty. Na koniec stworzą własne opowieści – łącząc materialne obrazy z tymi, które rodzą się w wyobraźni, odkryją, jak sztuka może łączyć przeszłość z teraźniejszością.

Podstawa programowa: wymagania ogólne: wymagania ogólne: I.4, II.3, III.6, IV.1,6,8,10,11, wymagania szczegółowe: edukacja polonistyczna: 1.1, 1.2, 1.5, 2.2, 2.3, 2.5; edukacja społeczna: 1.3, 1.7, 1.9, 1.10, 2.6; edukacja przyrodnicza: 3.1; edukacja plastyczna: 1.1, 3.1.

Czy nosorożec włochaty był puszysty? Jak długie były kły tygrysa szablozębnego? Czy trąba mamuta sięgała do samej ziemi? I przede wszystkim – co stało się ze zwierzętami, które przed tysiącami lat przemierzały skute lodem tereny naszego kontynentu?

Aby poznać odpowiedzi na te pytania, wyruszcie z nami w podróż przez tysiąclecia – zajrzyjcie do namiotu łowców mamutów, zobaczcie prawdziwe kości zwierząt epoki lodowej i to, co człowiek potrafił z nich stworzyć. Na koniec wspólnej wędrówki zaprojektujecie własne zwierzęta – takie, które najlepiej odnajdą się w świecie, jaki dla nich wymyślicie. Bo przecież to od nas zależy, jakie stworzenia przetrwają w świecie, który wspólnie stworzymy.

Podstawa programowa: wymagania ogólne: I.4, II.3, III.6, IV.1,6,8,9,10,11; wymagania szczegółowe: edukacja polonistyczna: 1.1, 1.2, 1.5, 2.2, 2.3, 2.5, edukacja społeczna: 1.3, 1.7, 1.9, 2.6; edukacja przyrodnicza: 1.3; edukacja plastyczna: 1.1, 2.1, 2.3, 2.8, 3.1; edukacja techniczna: 1.1.

Kim jest kustosz i jaka jest jego rola? Czy każdy eksponat to dzieło sztuki? Co czujemy, zwiedzając wystawę? I po co właściwie istnieje muzeum?

Pytań dużo, wątpliwości niemało, a muzealnych tajemnic jeszcze więcej. W trakcie zajęć spróbujemy rozwikłać jak najwięcej z nich, wcielimy się w rolę muzealników i pokażemy, że eksponat to coś znacznie więcej niż przedmiot zamknięty w gablocie. Na koniec stworzymy własną, oryginalną i jedyną w swoim rodzaju wystawę, która pokaże, że muzeum to nie tylko przedmioty, ale przede wszystkim sposób patrzenia i snucia opowieści o świecie.

Podstawa programowa: wymagania ogólne: I.4, II.1,3, III.6, IV.1,6,10,11; wymagania szczegółowe: edukacja polonistyczna: 1.1, 1.2, 1.5, 2.2, 2.3, 2.5, 3.2, 4.3; edukacja społeczna: 1.3, 1.7, 1.10, 2.6; edukacja plastyczna: 2.6; edukacja techniczna: 1.1, 1.3.

Szkoły podstawowe klasy IV-VIII

Ozyrys, Ra, Izyda, Horus, Set, Anubis, Sobek, Hathor, Bastet, Thot… A to dopiero początek! W ciągu całej swojej historii Egipcjanie czcili ponad dwa tysiące bóstw, otaczając się na co dzień mitami, opowieściami i tajemniczymi rytuałami.

Spróbujemy odnaleźć się w tym skomplikowanym świecie starożytnych wierzeń i odkryć, co naprawdę kryło się za imionami bogów oraz jakie znaczenie miały w wyobraźni dawnych mieszkańców Krainy nad Nilem. Pokażemy, że każda z tych historii była czymś więcej niż legendą i stanowiła sposób na tłumaczenie świata, porządkowanie chaosu i oswajanie tego, co nieznane.

Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2,4, II.2,4, III.2; wymagania szczegółowe: kl. IV (III.1,2,3), kl. V (I.2,3,4,5,6); przyroda: wymagania ogólne: I.3; język polski: wymagania ogólne: I.1, III.1, IV.1, kl. IV-VI (I.1.3,11,12,14,16,18, 2.3, III.1.1), kl. VII-VIII (I.1.1,7, 2.3, IV.2); plastyka: wymagania ogólne: 1,2; wymagania szczegółowe: I.1, II.1, III.5

W starożytnym Egipcie całe życie skupiało się wokół Nilu – rzeki, która łączyła odległe krainy, użyźniała pola i nadawała rytm zarówno codziennym, jak i wyjątkowym wydarzeniom. To dzięki niej możliwe były zbiory, handel i ciągły rozwój tej potężnej cywilizacji.

Podczas zajęć odkryjemy codzienność dawnych Egipcjan: pracę na żyznych, nadrzecznych polach, rzemiosło tętniących życiem miast, a także modę, muzykę, zabawę, święta i obyczaje, które przez całe tysiąclecia spajały mieszkańców Krainy nad Nilem i do dziś układają się w barwną mozaikę opowieści o ich życiu.

Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2,4,5, II.1,2,4, III.2; wymagania szczegółowe: kl. IV (III.1,2,3), kl. V (I.2,5,6); przyroda: wymagania ogólne: I.3; wymagania szczegółowe: II.6; geografia: wymagania ogólne: I.5,6,7, II.2,3,4; wymagania szczegółowe: IV.1,4,5,6; język polski: wymagania ogólne: III.1, IV.1; wymagania szczegółowe: kl. IV-VI (III. 1.1), kl. VII-VIII (I.2.3, 2.6, IV. 2,3,5,7); plastyka: wymagania ogólne: 2, wymagania szczegółowe: I.1,6, II.1, III.5.

Przez tysiąc lat może zmienić się wszystko. Grody mogą stać się miastami, rzeki zmienić swój bieg, a lasy na zawsze ustąpić miejsca ludzkim osiedlom. Królestwa mogą upaść, państwa utracić granice i zniknąć z map, tylko po to, by kiedyś znów na nie powrócić.

To, co jednak trwa, to pamięć.

Z okazji tysiąclecia korony polskiej zachęcamy Was, by wspólnie tę pamięć pielęgnować – pamięć o czasach Bolesława, zwanego Chrobrym. O drodze, którą przebył: od przejęcia władzy po swoim ojcu, przez słynną misję biskupa Wojciecha, zjazd gnieźnieński i wojny z cesarzem Henrykiem II, aż po upragniony dzień koronacji.

Wspólnie odszukajmy ślady jego panowania, zajrzyjmy do pradawnych kronik, zbadajmy dawne mapy i zastanówmy się, jak wyglądały początki Królewskiego Miasta Krakowa –  aby na koniec własnoręcznie przywołać do życia i zabrać na pamiątkę skarb sprzed wieków.

Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2,4,5, II.1,2,3,4, III.1,2,3,4, kl. IV (II.2, III.1,3,4, IV.1,2, V.1,2), kl. V-VIII (III.1, IV.2,3,4, V.1,2,3,5); przyroda: wymagania ogólne: I.3; geografia: wymagania ogólne: II.3; wymagania szczegółowe: I.1,3, II.5; język polski: wymagania ogólne: I.1,2,5, III.1, IV.1,2; wymagania szczegółowe: kl. IV-VI (I.1.3,7,11,12,14,15,16,18, I.2.3,5,6, III.1.1,5, III.2.4,5, IV.1,3,6, VI.7), kl. VII-VIII (I.1.2,10, I.2.1,3, III.2.3, IV.5,7).

W czasie wakacji zapraszamy w soboty 23.08. 2025 oraz 30.08.2025, o godz. 12:00

Wiele tajemnic kryje się pod ulicami i placami, którymi codziennie spacerujemy – dawne trakty, zapomniane cmentarze czy ruiny wspaniałych niegdyś budowli.

Wykorzystując wiedzę zdobytą dzięki kolejnym pokoleniom archeologów, krok po kroku odsłońmy mniej znane oblicze Krakowa. Oblicze pełne zapomnianych historii, ech dawnych opowieści i świata, który choć głęboko ukryty pod stopami współczesnych przechodniów, wciąż potrafi przemówić do naszej wyobraźni i zachęca, by spojrzeć na codzienny krajobraz z zupełnie nowej perspektywy.

Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2,4,5, II.1,2,3,4,5, III.1,2,3; wymagania szczegółowe: kl. IV (II.2, III.1,2,3,4, IV.1,2, V.1,2), kl. V-VIII (IV.2,3,4, V.1,3,5); przyroda: wymagania ogólne: I.1,3,5, II.3,7; wymagania szczegółowe: II.6, VI.5; geografia: wymagania ogólne: I.1,3,6,8, II.2,3,4; wymagania szczegółowe: I.1,3, II.3,5, IV.5,6, IX.10; język polski: wymagania ogólne: I.5, III.1, IV.2; wymagania szczegółowe: kl. IV-VI (III.1.1,5, IV.3, VI.7), kl. VII-VIII (I.2.3, III.1.7, IV.5,7); plastyka: wymagania ogólne: 2; wymagania szczegółowe: I.1, II.1, III.1

Czym jest cywilizacja i jakie są jej podstawy?

Razem z nami wyruszcie w podróż przez tysiąclecia, odkrywając historie dawnych społeczności – od pierwszych kamiennych narzędzi, przez początki rolnictwa i rozwój handlu, aż po strzeliste wieże średniowiecznych kościołów. Historie, w których wspaniałe osiągnięcia, tajemnicze wierzenia i niezwykłe wynalazki przeplatają się z codziennym życiem, tworząc filary, na których wyrastały fundamenty naszej wspólnej kultury i tożsamości.

Zobaczcie sami, jak krok po kroku, z pasji i uporu, kształtował się świat, w którym dziś żyjemy – zbudowany na doświadczeniach minionych pokoleń, których decyzje wciąż odbijają się echem w naszym codziennym życiu.

Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I. 1,2,3,4,5, II. 4,5, III.2; wymagania szczegółowe: kl. IV (I.2, III.1,2,3, IV.1,2, V.1), kl. V-VIII (I.1, IV.3,4, V.1,2,3); przyroda: wymagania ogólne: I.1,5, II.7; geografia: wymagania ogólne: I.1,3,4,5,6,8, II. 4,5, III. 4; wymagania szczegółowe: IV. 5,6; język polski: wymagania ogólne: I. 5,6, III.1, IV.1; wymagania szczegółowe: kl. IV-VI (III.1.1), kl. VII-VIII (I. 2.3, IV. 2,5); plastyka: wymagania ogólne: 3, wymagania szczegółowe: III.1.

W jaki sposób z rozsypanych fragmentów odtworzyć obraz przeszłości?

W czasie zajęć przyjrzymy się pracy archeologów, którzy krok po kroku wydobywają z ziemi ślady dawnych kultur i rekonstruują historie ukryte w zwyczajnych, codziennych przedmiotach. Uczestnicy poznają metody badawcze i zobaczą, jak z pozornie nieistotnych detali może wyłonić się pełniejszy obraz życia sprzed setek czy tysięcy lat, przekonując się, że archeologia to nie tylko wykopaliska, lecz przede wszystkim sztuka cierpliwego łączenia śladów w fascynującą opowieść o przeszłości. Przeszłości ukrytej pod ciężarem niezliczonych warstw ludzkiego doświadczenia.

Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2,4,5, II.1,2,4, III.1,2,4; wymagania szczegółowe: kl. IV (III.1,2,3); geografia: wymagania ogólne: I.4,7,8, II.2,3,4; wymagania szczegółowe: I.1, IX.11; przyroda: wymagania ogólne: I.1,3,5, II.2,3,7, III.2; wymagania szczegółowe: II.3,6 VII.3; język polski: wymagania ogólne: I.5,6, III.1, IV.1,2, wymagania szczegółowe: kl. IV-VI: (III.1.1,3,5, III.2.4, IV.3,6), kl. VII-VIII: (I.2.2,3, III.1.2,3, IV.2,5,7).

Szkoły ponadpodstawowe

Co kryje się w gestach i kształtach wyrzeźbionych postaci? W jaki sposób w różnych, oddalonych od siebie społecznościach przedstawiano to, co było im wszystkim wspólne…czyli człowieka?

Analizując konkretne przykłady plastyki figuralnej, postaramy się sprawdzić, czy mimo zmieniających się kanonów piękna, technik wykonania i używanych materiałów możemy odnaleźć w nich pewne wspólne motywy i wartości. Od wyidealizowanych, subtelnych posągów greckich mistrzów po surowe figurki pradziejowej Europy – spróbujmy rozszyfrować język pozornie niemej materii. Materii, która choć milcząca niezmiennie niesie opowieść o nas samych.

Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.2, II.1,2, III.1,2,3; wymagania szczegółowe: zakres podstawowy: I.1,2, III.3; zakres rozszerzony: I.1,2, III.6, IV.4,7; historia sztuki: wymagania ogólne: I, II, III, IV; wymagania szczegółowe: I.1.b,2,3,4,5,8,10, II.1,2,3,5,8,10,18, III.1,2,5,6,8, IV.2,4.c,6,7,8; język łaciński i kultura antyczna: wymagania ogólne: II, wymagania szczegółowe: II.2.a,5.b,9.a,12.b; język polski: wymagania ogólne: I.2, III.1,2,3,4; wymagania szczegółowe: zakres podstawowy: III.2.1,2,4,10; zakres rozszerzony: I.2.4,5.

Nie tylko szczątki i szkielety, ale także przedmioty ukryte w grobach potrafią opowiedzieć wiele o ludziach sprzed setek i tysięcy lat. Ich wygląd, stan zachowania i sposób rozmieszczenia pozwalają zrekonstruować nie tylko okoliczności samego pochówku, ale przede wszystkim elementy codziennego życia i wierzeń dawnych społeczności.

Podczas zajęć przyjrzymy się więc pochówkom z dwóch perspektyw – zarówno przez analizę szczątków ludzkich, jak i interpretację przedmiotów towarzyszących zmarłym podczas wędrówki w zaświaty. Uczestnicy, poznając metody pracy archeologów i antropologów, wspólnie spróbują odczytać zapomniane historie – od codziennych gestów po ostatnie pożegnania.

Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: II.1,2, III.1,2,3; zakres podstawowy: I.1,2, II.1; zakres rozszerzony: I.1; biologia: zakres rozszerzony: V.8.1,2; język polski: wymagania ogólne: III.1, IV.2; zakres podstawowy: III.1.1, 2.1, IV.10.

Jak zbudować królestwo? Które z naszych decyzji budują wspólnotę, a które trwale ją podzielą? Czy kompromis to słabość, czy też fundament silnego państwa?

Dzięki grze planszowej stworzonej z okazji tysiąclecia koronacji Bolesława Chrobrego wcielimy się w mieszkańców średniowiecznego państwa – możnych, duchownych i kupców – wspólnie podejmując  decyzje, które zadecydują o jego kształcie i przyszłości.

W trakcie zajęć nie tylko poznamy realia epoki początków polskiego państwa i ówczesne mechanizmy, które kształtowały władzę, wpływy i rozwój. Przekonamy się, że pewne cechy dobrze funkcjonującego państwa, mimo upływu tysiąca lat, pozostają niezmienne. Nadal trwalsza od rywalizacji jest współpraca, a od walki o władzę – odpowiedzialność za wspólne dobro całego społeczeństwa.

Podstawa programowa: Historia: wymagania ogólne: I.1,2, II.1,2, III.1,2,3; zakres podstawowy: I.1,2, IX.1,2,3; zakres rozszerzony: I.1, VIII.1, IX.1,2,3; geografia: zakres podstawowy: wymagania ogólne: II.1,2,3; wymagania szczegółowe: I.3, XIV.1; zakres rozszerzony: wymagania ogólne: I.6, II.4; język polski: wymagania ogólne: I.7,8, III.1, zakres podstawowy: wymagania szczegółowe: III.2.1

12 zł/od osoby
oraz
90zł/za grupę

Zajęcia dla osób ze szczególnymi potrzebami

– dostosowana, skrócona ścieżka zwiedzania
– kameralne grupy (do 15 osób)
– czas trwania i koszt ustalane indywidualnie

Prosimy o wcześniejszą informację o szczególnych potrzebach uczestników – pozwoli nam to odpowiednio przygotować zajęcia i dostosować program do Państwa oczekiwań.

LEKCJA MUZELANA na wystawie „PRADZIEJE I ŚREDNIOWIECZE MAŁOPOLSKI”

Zapraszamy również na lekcje muzealne poświęcone przeszłości naszego regionu. Podczas oprowadzania po wystawie stałej Pradzieje i średniowiecze Małopolski uczestnicy poznają codzienne życie dawnych mieszkańców tych ziem – od pierwszych społeczności epoki kamienia, przez osady z czasów epoki brązu i żelaza, aż po średniowieczne miasta.

Lekcje dostosowujemy do wieku i potrzeb grupy: mogą mieć charakter wprowadzenia do tematu lub pogłębienia już zdobytej wiedzy.

Rezerwacje prosimy kierować na adres rezerwacjegrupy@ma.krakow.pl lub ☎️  tel. (12) 422 71 00, wew. 3  (w godzinach 9-15)

Czas trwania ok. 70 min.

8 zł/od osoby
oraz
65zł/za grupę

Oddział w Nowej Hucie – Branicach

WARSZTATY i ZAJĘCIA

Zapraszamy do rezerwacji  pod numerem  telefonu  (12) 640 80 60

Zajęcia są adresowane do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Warsztaty mają formę zabawy, podczas której uczniowie przyswajają wiedzę z zakresu historii oraz archeologii. Zajęcia odbywają się według scenariusza:

wizyta w zamku księcia – zwiedzanie renesansowej rezydencji obronnej oraz ekspozycji

wykop archeologiczny – uczestnictwo w zaimprowizowanych badaniach wykopaliskowych

zajęcia ceramiczne – uczestnictwo w warsztatach, podczas których uczestnicy lepią małe formy z gliny tj.: paciorki, zawieszki, figurki

Zajęcia w Akademii będą prowadzone w okresie wczesnowiosennym, późnojesiennym i zimowym. Przeznaczone są dla dzieci w wieku 9-12 lat i mają na celu przybliżenie pracy skryby-zakonnika przepisującego ręcznie księgi. Uczestnicy po krótkim wprowadzeniu otrzymają gęsie pióra i na podstawie przygotowanych wzorów będą kreślić i zdobić średniowieczne litery, słowa i zdania.

Głównym zadaniem zajęć, dla dzieci w wieku 9-12 lat, będzie przybliżenie uczestnikom rzymskiej sztuki dekorowania podłóg oraz ścian małymi, kolorowymi kamieniami, szkłem bądź fragmentami ceramik. W trakcie trwania warsztatów uczestnicy dowiedzą się czym są mozaiki, do czego służyły i jak wyglądały. Dzieci będą pracować na zainscenizowanych wykopaliskach oraz projektować i układać mozaiki według własnego pomysłu. 

Cele główne zajęć:

  • zapoznanie się z pojęciami związanymi z antycznymi technikami zdobniczymi;
  • rozwijanie procesów skojarzeniowych i kształtowanie umiejętności manualnych;
  • rozwijanie wyobraźni artystycznej.
6zł/od osoby
oraz
90zł/od grupy

Indywidualny bilet warsztatowy na zajęcia w czasie zimowych ferii oraz wakacji:

18zł/od osoby