Noc Poezji

kolorowa grafika informująca o wydarzeniu Noc Poezji

„ROMANTYCZNA GORĄCZKA WOLNOŚCI”

08.10.2022 (sobota), godz. 19:00, wejście od ul. Senackiej 3

 

 „Lepszy w wolności kąsek ladajaki, / Niźli w niewoli przysmaki“ – te słowa z bajki Adama Mickiewicza „Pies i wilk” zna każdy, kto przynajmniej ukończył szkołę podstawową. A bajka „Pies i wilk”  będzie punktem wyjścia naszego projektu i od niej rozpoczniemy prezentację.

Pies symbolizuje w niej podporządkowanie się władzy, wilk  – dziką, nieokiełznaną wolność. I tak też druga część naszego projektu poświęcona będzie dochodzeniu do wolności poprzez spisek czy powstanie – jest to jeden z podstawowych tematów polskiego romantyzmu. Ta część rozgrywać się będzie w miejscu charakterystycznym dla spisku: w podziemiach i korytarzach Muzeum Archeologicznego w Krakowie). Postaciami, do których często nawiązywali twórcy romantyczni byli Prometeusz, Kain i Lucyfer – czyli buntownicy, często przeklęci i temat takiego  buntu będzie obecny w naszym projekcie. Pojawia się on w tekstach Juliusza Słowackiego („Wyjdzie stu robotników”), generała Insurekcji Kościuszkowskiej, Jakuba Jasińskiego („Wiersz w czasie obchodzonej żałoby przez dwór polski po Ludwiku XVI”), a także mniej znanych  (a wartych przypomnienia) polskich romantyków: Ryszarda Berwińskiego, Felicjana Faleńskiego, Konstantego Gaszyńskiego, Seweryna Goszczyńskiego czy też Ludwika Mierosławskiego. Teksty wymienionych poetów będą prezentowane w naszym projekcie. Spisek prowadzi do powstania, gdy poprzez daninę krwi lud staje się wolny: „Wtenczas odpoczniem i złożym broń/ Wolność i pokój zakwitnie wraz/We krwi zbroczoną obmyjem dłoń/ Krzykniem: Precz z bronią na wieczny czas” (Ludwik Mierosławski, Marsz).   „Idźmy wolność zdobyć zgonem” – pisał Felicjan Faleński. W wierszach Ryszarda Berwińskiego pojawia się motyw niejako odwrotny, który autor wyraził tak: „Jak niewolnikiem staje się  lud wolny” . Tak więc – opierając się na poezji romantycznej nasz projekt ma pokazywać dwa oblicza wolności: dążenie do niej – często przez bunt, krew i przekleństwo samotności i rozpaczy, w klimacie szaleństwa; a z drugiej strony – ucieczkę od wolności .

Cała ta atmosfera spisku na rzecz wolności będzie oddana w przestrzeniach Muzeum Archeologicznego, gdzie zresztą mieściło się dawniej więzienie św. Michała. Część tekstów będzie mówiona przez aktorów – część przekazana w formie tajnych ulotek lub wręcz napisów na więziennych murach. Towarzyszyć temu będą muzyczne improwizacje na kontrabas, i instrumenty klawiszowe.

W poezji romantycznej słowo stwarza przestrzeń. Przestrzeń spisku w imię wolności zmienia się – poprzez słowa- w przestrzeń tajemniczą, jak z romantycznej powieści grozy.  Pojawiające się napisy na murach, czy też fragmentaryczne recytacje, jak przykładowo: „Czasami płomyk okaże się blady,/Czasem grom trzaska po gromie, /Same się z mogił ruszają pokłady /I larwy stają widomie”. To  cytaty z ballady Adama Mickiewicza: „To lubię”, którą przedstawimy na zakończenie naszego projektu. Jest to opowieść o cierpiącej duszy, którą z wieczystych mąk wyzwalają dwa słowa: „to lubię”. Wielka jest moc słowa i poezji, która wyzwala – także od cierpienia i męki znoszonych w imię wolności.  

W projekcie wezmą udział aktorzy Teatru Mumerus (Ewa Breguła, Agnieszka Dziedzic, Mateusz Dewera, Jan Mancewicz, Jacek Milczanowski). Prezentacjom towarzyszyć będzie wykonywana na żywo w przestrzeniach muzyka – improwizacje na głos, kontrabas, theremin i instrumenty perkusyjne. Muzycy (Alicja Margolin, Gertruda Szymańska, Michał Braszak, Michał Peiker) będą się także przemieszczać – chodzi o to, aby wykorzystać niezwykłą akustykę wnętrz Muzeum Archeologicznego.

Scenarzystą, organizatorem i reżyserem całości jest Wiesław Hołdys.

Zadanie finansowane ze środków Miasta Krakowa (w ramach Nocy Poezji 2022).

Wstęp wolny.

reprodukcja obrazu Jana Styki "Polonia"
reprodukcja obrazu Jana Styki "Polonia"
Komentarze są niedostępne.